احکام شرعی
پاسخگویی به سوالات و مسائل شرعی
|
||||||||||||||||
سه شنبه 15 بهمن 1392برچسب:, :: 20:33 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
سلام
اختلاف سن تقریبا 9 سال بین دختر و پسر برای ازدواج به نظرتون چه جوریه ؟ (دختر 23 ساله و پسر 31 و نیم) اختلاف 1 سال چی؟ (دختر 23 و پسر 24) به نظرتون کدوم یک از این دو موقعیت صرف نظر از بقیه شرایط، مناسب تر برای یک ازدواج موفق هستش؟ آیابه شخصیت شون بستگی داره یا اینکه یکسری ویژگی ها خاص یه سن خاصیه و باید این تکامل در سن خاص خودش انجام بشه و اگه اختلاف سنی مناسب نباشه درک و ... به خوبی انجام نمیشه. ممنون پاسخ:
سلام عليکم.عقل وشعور زندگي به سن وسال نيست؛گاهي يک جوون از يک فرد مسن بهنر چم وخم زندگي رو ميدونه؛ولي البته حداقل مرد۵ سال بزرگتر باشه بهتره.زندگي مشترک خيلي ضوابط داره که سن يکي از ويژگيهاشه. سه شنبه 15 بهمن 1392برچسب:, :: 20:20 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
سلام.حدود سه هفته است که پسر دایی ام به خواستگاری من امده و طی صحبت هایی که کردیم من جواب مثبت به او داده ام.قرار شده است که تا عید نامزد بمانیم و عید صحبت هاییی راجع به مهر و زمان عقد بشود. خاستم بدونم که در این مدت تا چه حدی باید جلو برویم از نظر احساسی ایا مجاز هستم که از احساسم نسبت به او بگم .پسر دایی ام مدام از احساس خود صحبت می کند و انتظار دارد که من هم مانند او باشم ایا می توانم من هم مثل او ازاحساسم بگم.تا الان که حدود سه هفته می گدرد من به او گفته ام که بهش علاقه دارم اما مانند او نمی توانم مدام از احساسم بگویم اینکه خیلی دوستش دارم و بدون او نمی توانم ادامه بدهم . از این موارد .سوالم این است که تا چه حد باید در این دوران احساس را دخیل کرد؟
با تشکر
سلام علیکم.پسر دایی هم از افراد نامحرمه؛ و چون هنوز محرم نشده اید شرع مقدس چنین اجازه ای بهت نمیده که احساساتت را برای یک نامحرم ابراز کنی گرچه که در اینده بنای ازدواج را دارید.باید حریمهای شرعی رعایت شود.
چهار شنبه 25 دی 1392برچسب:, :: 7:33 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
اگر سوالی دارید وبرای پاسخ آن عجله دارید به شماره تماسی که در وب درج شده مراجعه بفرمایید.اما از دادن پیامک جدا خود داری فرمایید که شرمنده تون نشم.اگر ضرورت به تماس هست زنگ بزنید والا با نامه نوشتن از طریق پست الکترونیکی منتظر پاسختان بمانید.این روش بسیار بهترست جهت مطالعه دیگران که ممکن است انها هم همین سوالات را داشته باشند.ممنون از همکاری شما.
چهار شنبه 25 دی 1392برچسب:, :: 7:24 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
با سلام، لك بيني كه متوالي نيست مثلا يك روز در ميان، و لك به اندازه حدود يك سانت در يك سانت باشد نياز به غسل دارد، مرجع من آيت الله خامنه اي هستند.ممنون از لطفتون.
پاسخ:
این لک ها استحاضه محسوب میشود وبنا بر اینکه کم است نوعش قلیله است که برای هر نمازی باید یک وضو بگیری.
سه شنبه 9 مهر 1392برچسب:, :: 19:46 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
با عرض سلام. آیا برای سجده سهو ونماز احتیاط باید یک سلام بدهیم؟ برای تکبیر نماز چه موقع باید دستها را بلند کنیم؟ آیا دستها بالا باشد؟ یا وقتی تکبیر میگیم از پایین به بالا ببریم؟ ذکرهایی که مستحبی است ( گفتن الله اکبرهای توی نماز ) آیا باید موقع سکون نماز باشد؟
پاسخ: بله برای سجده سهو ونماز احتیاط یک سلام کافیست؛ چنانکه در رساله های عملیه وارد شده است. برای گفتن تکبیر دستها را بلند کردن مستحب است و در هر حالی تکبیر را بگویید کافیست.چه دستها را از پایین به بالا ببری, وچه دستها بالا باشد وبعد تکبیر بگویی. وچه هنگام انداختن دستها تکبیر بگویی. گفتن ذکرهای مستحبی که در نماز وارد شده؛ باید در حال سکون بدن گفته شود. دو شنبه 11 شهريور 1392برچسب:, :: 22:58 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
با عرض سلام و خسته نباشید
باعرض پوزش من در ایامی که پریود بود به حمام رفتم و خوب طهارت گرفتم درست زمانی که از حمام بیرون آمده بودم و تنها داشتم لباس میپوشیدم متوجه شدم که خون حیض بر بدنم باقیمانده در حالی تنم خیس بود
آیا فرش, لباس و بدنم نجس بوده البته دوباره به حمام رفتم ولی به تمیزی فرش وحوله ای که برتنم بود شک دارم
خواهشمندم راهنمایی بفرمایید
با تشکر
پاسخ:
سلام علیکم.ببین خودت می گویی شک داشتم !! که البته برای نجس دانستن چیزی حتما باید یقین داشت ؛ مانند همان مقدار خونی که به بدنت دیدی .همان مقدار بدنت را آب بکش وخون را بر طرف کن وبقیه لباس وبدن وحوله و...پاک است.
دو شنبه 11 شهريور 1392برچسب:, :: 22:50 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
با سلام و عرض خسته نباشيد
ميخواستم بپرسم مطابق فتواي آيت الله خامنه اي گفتن اذكار نماز در حين حركت چه حكمي داره؟
خاراندن و دست كشيدن به سر و صورت و مثل اين ها هنگام خواندن اذكار نماز چه حكمي داره؟
پاسخ:
سلام علیکم.آرام بودن بدن در حال ذکر واجب است؛ وباید این آرامش در حال سجده ورکوع و در هر حالی لحاظ شود واگر در حین حرکت بدن ذکر بگوید نمازش باطل است؛ بطور مثال کسی که میداند آرام بودن بدن در حال ذکر واجب است ؛ اگر پیش از آنکه پیشانی بزمین برسد وبدن آرام گیرد عمدا ذکر را بگوید یا پیش از تمام شدن ذکر سجده ؛ عمدا سر بر دارد نمازش باطل است؛ مگر اینکه عمدی نباشد که البته باید در نماز صحیح خواندن را وافعال و اعمال نماز را با حضور قلب وصحیح ودرست انجام دهد وبرای هر چه بهتر شدن نماز تلاش کند.
تکان دادن دست حین نماز ، نماز را باطل نمی کند؛ زیرا دست در نماز جزو بدن محسوب نمی شود که تاکید شده بدن تکان نداشته باشد.پس می توان دست را تکان داد ویا به چیزهایی که اشاره کردی دست کشید؛ اما توجه داشته باش که هر چیزی که طمانینه نماز را به هم بزند مکروه است؛ منجمله همین خاراندن بدن و.......
موفق باشی
سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:, :: 19:10 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
با سلام
مدت دوره پریود من7 روزه است و من پس از 7 روز غسل انجام دادم و نماز هم خواند .اما دوباره از روز هشتم خونریزی داشتم که به صورت لکه بینی بود و قطع نم شد حتی روز یازدهم هم می آمد به پزشک مراجعه کردم گفت کیست تخمدان داری و از اون می باشد. حالا من باید برای نماز هام چکار کنم با توجه به اینکه تا قبل از اون نمی دونستم این خونریزی مربوط به پریود هست یا نه؟خود دکتر می گفت خونریزی تو زیاد نیست و اگر من شامل احکام استحاضه بشم از چه نوعی هستم و باید از چه احکامی پیروی کتم؟ من الان روز یازدهم اهستم و هنوز خونریزی دارم؟مرجع تقلید آیت الله خامنه ای است.
لطفا مرا راهنمایی فرمائید.
با تشکر
پاسخ:
سلام علیکم.ببین دکتر تشخیص خودشو داره وما هم از نظر شرعی تشخیص خودمونو.تو وقتی خونریزی ات از 10 روز رد میشه باید به اندازه روزهای حیضت حیض قرار دهی ومابقی را استحاضه.منتهی نوع استحاضه هم لازم داریم که به وظیفه مون عمل کنیم.قدری پنبه ( تاکید می کنم -- پنبه ) بر میداری ودر فرج ( مهبل) قرار می دهی به محض آلوده شدن به خون ( نه بیشتر زمان ببره) به محضی که پنبه آغشته به خون شد پنبه رو بر میداری ونگاه میکنی ( که به این کار وارسی گویند= برای تشخیص نوع اسنحاضه) اگر خون فقط روی پنبه رو گرفته بود وفرو نرفته بود در پنبه نوع استحاضه ات قلیله است .اگر در پنبه فرو رفت متوسطه واگر از پنبه رد شد وبه لباس زیر یا نوار بهداشتی رسید کثیره است.حالا وظیفه هر سه نوع رو برات عرض میکنم.
ادامه مطلب ... سه شنبه 1 مرداد 1392برچسب:, :: 23:42 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
آیا آرایش چشم ولب وضورا باطل میکند؟ خیر اگر بعد از وضو آرایش کردید ؛ آرایش مبطل وضو نیست. سه شنبه 4 تير 1392برچسب:, :: 16:31 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
سلام این پیامو امروز تو یکی از وبلاگا دیدم منم بهش عمل کردم.. این پیام مال من نیست ولی بخونیدش: تو رو به امام زمان قسم می دم این پیام رو بخون.دختری از خوزستانم که پزشکان از علاجم نا امید شدند.شبی خواب حضرت زینب (س)را دیدم در گلوم اب ریخت شفا پیدا کردم ازم خواست اینو به بیست نفر بگم. این پیام به دست کارمندی افتاد اتقاد نداشت کارشو از دست داد.مرد دیگری اعتقاد داشت 20 میلیون به دست اورد. به دست کس دیگری رسید عمل نکرد پسرشو را از دست داد.اگه به حضرت زینب اعتقاد داری این پیامو واسه 20 نفر بفرست............ 20 روز دیگه منتظر معجزه باش.ممنون.....
پاسخ: سلام علیکم.ترو به همون حضرت زینبی که نامش رو بردی قسمت میدم دین رو مضحکه نگیرید!! دین این چیزی نیست که شماها ملعبه دست قرار دادید.کمی معرفت پیدا کردن به اهل بیت علیهم السلام ؛ همه ما رو از این خرافاتی که امثال تو وارد دین کرده اند نجات خواهد داد.نه فکر کنی من عقیده ای به توسل وشفا واین موضوعات ندارم خیر.بلکه ادامه اش واقعا مضحک وخنده دار؛ که نه ؛ بلکه گریه دار است.اینقدر با دین بازی کردن جز ضرر هیچ چیز نخواهد داشت.که اگر برای چند نفر ارسال نشود چنین وچنان خواهد شد.این چیزها جز بازیچه قرار دادن دین چیز دیگری نخواهد بود بلکه خرافات محض است باور نکنید وبه احدی هم ارسال نفرمایید. دو شنبه 3 تير 1392برچسب:, :: 15:56 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
سلام:من از طرف یکی از دوستانم مقداری طلا به عنوان کادو در مناسبت های مختلف دریافت کرده ام.اکنون که روابط ما بهم خورده ایشان تقاضای استرداد طلا ها را دادن ایا با توجه به این که خودشان با رضایت اینها را کادو داده اند پس ندادن انها ایراد دارد حلال است؟ پاسخ: سلام علیکم.بله کسیکه چیزی را به کسی میبخشد میتواند در صورت پشیمان شدن پس بگیرد وباید پس داده شود. دو شنبه 3 تير 1392برچسب:, :: 15:54 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
سلام.میشود لطفا استحاضه را برایم توضیح دهید .چون من متوجه نمیشم. پاسخ: سلام علیکم.زنها چند نوع خون می بینند.خون حیض ؛ خون بکارت؛ خون زخم؛ خون استحاضه؛ خون نفاس
خب خون نفاس که مشخصه برای زایمان وسقط جنین می باشد.
خون بکارت هم شب عروسی بوجود می آید.
خون زخم هم که با تشخیص پزشک وبر اثر زخم شدن دهانه رحم بوجود می آید؛ که همان خون بکارت هم میتواند خون زخم تلقی شود.
غیر از این سه نوع خون؛ خون اشتحاضه است.
یعنی اینکه وقت حیضت نشده خونی ببینی غیر از خون حیض.که اکثر لکه بینی ها که سه روز متوالی ادامه ندارد در شروع حیض ؛ می توان گفت استحاضه است وخونی ویا لکه هایی که بعد از تمام شدن زمان حیض دیده میشود خون استحاضه است؛ که البته اگر در ادامه خون حیض تا 10 روز با تمام خونهای حیضت خون ولک دیدی همه اش حیض است واگر از 10 روز رد شد؛ باید به تعداد ایام حیضت حیض ومابقی که از 10 تجائز کرده را خون استحاضه قرار دهی که انها نماز دارد واعمال مخصوص بخود را دارد بنا بر تشخیص قلیله.متوسطه وکثیره بودنش .موفق باشی.
دو شنبه 3 تير 1392برچسب:, :: 15:43 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
سلام خسته نباشید من قبلاخودارضایی میکردم بارسیدن به اوج لذت ونمیدونستم که عرق جنب حرامه جاهایی که دست زده ا م یافرش الان چه حکمی دارن.واخودارضایی درصورت شک داشتن به رسیدن به اوج لذت چ حکمی داره؟.مرجع تقلیدم آ سیستانی هستن.خواهش میکنم زودجوابم رو بدین .ممنونم پاسخ: سلام علیکم.عرق جنب از حرام ؛ نجس نیست.بلکه بعضی از علمای عظام فرموده اند در ان لباس نمیشود نماز خواند وبعضی هم مانند آیة الله سیستانی اشکال نکرده اند بدین معنا که نماز میشود خواند در آن لباس.اگر شک داشته باشی که یکی از شروط آن محقق شده است یا نه؛ چیزی بر تو نیست.یعنی توجه به شک نکن. جمعه 27 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 17:19 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
سلام سوالی داشتم در این رابطه که
پاسخ:
سلام علیکم.مرد بر زن دو حق دارد چه مرد حضور داشته باشد ویا حضور نداشته باشد؛ فرقی نمی کند ؛وباید زن اطاعت کند.
1/ زن بدون اجازه مرد بیرون نرود.
2/ از مرد تمکین داشته باشد.
فرزندان هم باید از والدین حرف شنوی داشته باشند اگر می خواهند در زندگی خوشبخت شوند وخیر ببینند .مگر اینکه والدین آنها را وادار به گناه کنند که نباید مطیع باشند.مثلا بگویند حق نماز خواندن نداری..... که نباید گوش بحرف آنها بدهند.
اما در رابطه با رفتن نماز جماعت هر دوی شما بدون اجازه پدر وشوهر ؛هر چند که در منزل نباشد باید اطاعت کنید؛بله رفتن به جماعت اجر های زیادی دارد ولی شروطی هم دارد که همانا اذن پدر وشوهر شرطش است .امیدوارم به مادرت بگویی که رفتن به جماعت بدون اذن همسر نه تنها اجری ندارد که باید پاسخگوی الهی هم باشد وچنین نمازی مقبول درگاه الهی نیست.
نفقه هم شامل تهیه مسکن؛ خوراک وپوشاک ودارو در حد ضروری است؛ آیا پدرت این چیزها را تهیه نکرده؟ باید زنی که در منزل شوهر است از همان دو حقی که مرد داره اطاعت کنه.
در ضمن افراد معمولی با خواندن روایات نمی تونن برداشتی این چنینی که مادر تو داشته بکنند بلکه باید در دستورات الهی تابع مرجع تقلید خود بود
دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 22:51 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
باسلام بنده سوالی درباره نمازهای نافله شبانه روز داشتم.بنده چند سالی نماز قضا دارم و خواندن انها اجازه خواندن نمازهای نافله را به من نمی دهد چون از نظر جسمی هم زود خسته می شوم و نمی توانم مثلا هم نماز شب بخوانم و هم نماز قضا و هم نافله و فریضه صبح را .حال با توجه به اینکه در روایات تاکید بر خواندن و حتی قضا نمودن انها شده بنده باید چه کنم؟چون جایی هم خوانده بودم در برزخ یا قیامت راجع به برخی موارد مستحبی هم سوال می شود.ودر طی روز هم با توجه به مشغله های زیاد فرصت قضا کردن انها پیدا نمی شود.لطفا مرا راهنمایی بفرمایید.
پاسخ:
سلام علیکم.ببین دخترم خداوند انجام واجبات رو اولی میداند تا انجام مستحبات رو.یعنی واجبات همونطوری که از اسمش پیداست بر ما واجبه .اما مستحبات بعد از انجام واجبات خوبه.تو که نماز واجب داری وقضا باید بکنی اولویت با اونهاست.باید انشاء الله همت کنی ودر درجه اول اونها رو انجام بدی .اما لا بلای اونها هم اگر حالی داشتی به انجام مستحبات هم بپردازی بد نیست.ولی اگر توان داری مستحبات رو انجام بده؛ نه با اکراه.که اگر بااکراه مستحبات رو انجام بدی نه تنها برای تو سودی نداره که مایه خستگی روحی وبدنی تو هم خواهد شد.مستحبات زمانی خوبست که با طیب خاطر انجام بشه نه با اجبار واکراه.موفق باشی.
جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 16:27 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
با سلام، نماز خواندن و خورن غذا در خانهای که از ارث میتی بوده و ارث تقسیم نشده است و میدانیم که صاحبان ارث هم از تقسیم نشدن ارث ناراضی هستند، اما خودشان هم در سال چند روزی را در آن خانه مهمان میشوند و نسبت به این احکام بی اطلاع هستند، برای ما که پدرمان نیز یکی از وراث است چه حکمی دارد؟
پاسخ: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 16:17 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
اگر بعد از کشیدن مسح سر چند قدمی را طی کرده و بعد مسح پا را بکشیم، آیا وضویمان صحیح است؟ پاسخ: در انجام اعمال وضو موالات (پی در پی بودن) شرط است؛ بدین معنا که لازم است میان اعمال وضو زیاد فاصله نشود، اما چند قدم راه رفتن بین مسح سر و پا مشکلی در وضو ایجاد نمیکند؛ و اگر این فاصله انداختن، منجر به خشک شدن رطوبت کف دست شود، باید از موهای صورت یا دست برای تر شدن کف دست استفاده کرد و اگر رطوبتی باقی نمانده باشد وضو باطل است. چهار شنبه 21 فروردين 1392برچسب:, :: 15:28 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
با سلام من نذر کردم تا اخر عمرم هر شب سوره توبه رو بخونم ولی این نذرم باعث شده که هر شب حداقل بیست ایه از قران رو که می خوندم برا ختم دیکه نتونم انجام بدم می تونم نذرمو عوض کنم؟ پاسخ: سلام علیکم.انسان باید نذری بکند که از عهده ان براید.واگر قدرت بر انجام ان نداشت ملغی میشود. نذر صیغه ای دارد بنام صیغه نذر که اگر آنرا خوانده باشید نذر واجب می شود واکثر مردم از خواندن چنین صیغه ای بی اطلاع هستند؛ پس اگر ترک کنید نذر را بر شما چیزی نیست.یعنی نیازی به دادن کفاره نیست.چون اگر کسی نذر کند وصیغه نذر را هم خوانده باشد وآنرا انجام ندهد باید کفاره بدهد. چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, :: 10:41 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
سلام خانم وحیدیان وقت شما بخیر ببخشید سوالی از خدمتتون داشتم، موهای بنده خیلی بلند هستن، قبل از حمام کردن شانه میکنم ولی خب به ناچار گاهی اوقات هنگام شست وشو دچار گره خوردگی میشن ، با این حال این گره خوردگی به هنگام غسل مانعی برای آب محسوب میشه بنظرتون یا نه؟ من خیلی هم با دقت زیاد موهام رو هنگام غسل از همدیگه باز میکنم و سعی میکنم آب کامل به همه ی موهام برسه ولی خب بعضی گره خوردگی های معمولی اتفاق میفته که بعضا پرز لباس و.. هم ممکنه داخلش باشه. حالا بنظرتون چه کار باید بکنم؟
پیشاپیش ممنون از راهنماییتون التماس دعا
پاسخ:
سلام علیکم.موی بلند نیازی به غسل دادن ندارد.یعنی موهایی که بلنده می تونی اونها رو جمع کنی .حتی در چیزی قرار دهی که آب به آن نخورد وجداگانه بعدا بشویی .حتی خارج از حمام.بله هنگام غسل باید آب به پوست سر برسه نه به موهای بلند.پس موهای بلند مستثنی است از غسل دادن.موفق باشی پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, :: 16:4 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
پاسخ:
پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, :: 16:0 :: نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
هشت تن از مراجع تقلید به پرسشی در زمینه ضبط بدون اجازه صدا یا تصویر افراد و انتشار آن پاسخ داده اند.متن پرسش ازمراجع عظام تقلید به این شرح است:
|
آمار وب سایت:
كد تغيير شكل موس |