احکام شرعی
پاسخگویی به سوالات و مسائل شرعی
سه شنبه 15 بهمن 1392برچسب:, :: 20:33 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
سلام 

اختلاف سن تقریبا 9 سال بین دختر و پسر برای ازدواج به نظرتون چه جوریه ؟ (دختر 23 ساله و پسر  31 و نیم)

اختلاف 1 سال چی؟ (دختر 23 و پسر 24)

به نظرتون کدوم یک از این دو موقعیت صرف نظر از بقیه شرایط، مناسب تر برای یک ازدواج موفق هستش؟ آیابه شخصیت شون بستگی داره یا اینکه یکسری ویژگی ها خاص یه سن خاصیه و باید این تکامل در سن خاص خودش انجام بشه و اگه اختلاف سنی مناسب نباشه درک و ... به خوبی انجام نمیشه. 

ممنون 
 
پاسخ:

 سلام عليکم.عقل وشعور زندگي به سن وسال نيست؛گاهي يک جوون از يک فرد مسن بهنر چم وخم زندگي رو ميدونه؛ولي البته حداقل مرد۵ سال بزرگتر باشه بهتره.زندگي مشترک خيلي ضوابط داره که سن يکي از ويژگيهاشه.

سه شنبه 15 بهمن 1392برچسب:, :: 20:20 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
 سلام.حدود سه هفته است که پسر دایی ام به خواستگاری من امده و طی صحبت هایی که کردیم من جواب مثبت به او داده ام.قرار شده است که تا عید نامزد بمانیم و عید صحبت هاییی راجع به مهر و زمان عقد بشود. خاستم بدونم که در این مدت تا چه حدی باید جلو برویم از نظر احساسی ایا مجاز هستم که از احساسم نسبت به او بگم .پسر دایی ام مدام از احساس خود صحبت می کند و انتظار دارد که من هم مانند او باشم ایا می توانم من هم مثل او ازاحساسم بگم.تا الان که حدود سه هفته می گدرد من به او گفته ام که بهش علاقه دارم اما مانند او نمی توانم مدام از احساسم بگویم اینکه خیلی دوستش دارم و بدون او نمی توانم ادامه بدهم . از این موارد .سوالم این است که  تا چه حد باید در این دوران احساس را دخیل کرد؟
با تشکر
 
سلام علیکم.پسر دایی هم از افراد نامحرمه؛ و چون هنوز محرم نشده اید شرع مقدس چنین اجازه ای بهت نمیده که احساساتت را برای یک نامحرم ابراز کنی گرچه که در اینده  بنای ازدواج را دارید.باید حریمهای شرعی رعایت شود.
اگر سوالی دارید وبرای پاسخ آن عجله دارید به شماره تماسی که در وب درج شده مراجعه بفرمایید.اما از دادن پیامک جدا خود داری فرمایید که شرمنده تون نشم.اگر ضرورت به تماس هست زنگ بزنید والا با نامه نوشتن از طریق پست الکترونیکی منتظر پاسختان بمانید.این روش بسیار بهترست جهت مطالعه دیگران که ممکن است انها هم همین سوالات را داشته باشند.ممنون از همکاری شما.
چهار شنبه 25 دی 1392برچسب:, :: 7:24 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
با سلام، لك بيني كه متوالي نيست مثلا يك روز در ميان، و لك به اندازه حدود يك سانت در يك سانت باشد نياز به غسل دارد، مرجع من آيت الله خامنه اي هستند.ممنون از لطفتون. پاسخ: این لک ها استحاضه محسوب میشود وبنا بر اینکه کم است نوعش قلیله است که برای هر نمازی باید یک وضو بگیری.
سه شنبه 9 مهر 1392برچسب:, :: 19:46 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

با عرض سلام.

آیا برای سجده سهو ونماز احتیاط باید یک سلام بدهیم؟

برای تکبیر نماز چه موقع باید دستها را بلند کنیم؟ آیا دستها بالا باشد؟ یا وقتی تکبیر میگیم از پایین به بالا ببریم؟

ذکرهایی که مستحبی است ( گفتن الله اکبرهای توی نماز ) آیا باید موقع سکون نماز باشد؟

 

پاسخ:

بله برای سجده سهو ونماز احتیاط یک سلام کافیست؛ چنانکه در رساله های عملیه وارد شده است.

برای گفتن تکبیر دستها را بلند کردن مستحب است و در هر حالی تکبیر را بگویید کافیست.چه دستها را از پایین به بالا ببری, وچه دستها بالا باشد وبعد تکبیر بگویی. وچه هنگام انداختن دستها تکبیر بگویی.

گفتن ذکرهای مستحبی که در نماز وارد شده؛ باید در حال سکون بدن گفته شود.

دو شنبه 11 شهريور 1392برچسب:, :: 22:58 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
 
 
 
 
با عرض سلام و خسته نباشید
باعرض پوزش من در ایامی که پریود بود به حمام رفتم و خوب طهارت گرفتم درست زمانی که از حمام بیرون آمده بودم و تنها داشتم لباس میپوشیدم متوجه شدم که خون حیض بر بدنم باقیمانده در حالی تنم خیس بود
آیا فرش, لباس و بدنم نجس بوده البته دوباره به حمام رفتم ولی به تمیزی فرش وحوله ای که برتنم بود شک دارم
خواهشمندم راهنمایی بفرمایید
با تشکر
 
پاسخ:
 
سلام علیکم.ببین خودت می گویی شک داشتم !! که البته برای نجس دانستن چیزی حتما باید یقین داشت ؛ مانند همان مقدار خونی که به بدنت دیدی .همان مقدار بدنت را آب بکش وخون را بر طرف کن وبقیه لباس وبدن وحوله و...پاک است.
 
دو شنبه 11 شهريور 1392برچسب:, :: 22:50 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
با سلام و عرض خسته نباشيد
ميخواستم بپرسم مطابق فتواي آيت الله خامنه اي گفتن اذكار نماز در حين حركت چه حكمي داره؟
خاراندن و دست كشيدن به سر و صورت و مثل اين ها هنگام خواندن اذكار نماز چه حكمي داره؟
 
پاسخ:
سلام علیکم.آرام بودن بدن در حال ذکر واجب است؛ وباید این آرامش در حال سجده ورکوع و در هر حالی لحاظ شود واگر در حین حرکت بدن ذکر بگوید نمازش باطل است؛ بطور مثال  کسی که میداند آرام بودن بدن در حال ذکر واجب است ؛ اگر پیش از آنکه پیشانی بزمین برسد وبدن آرام گیرد عمدا ذکر را بگوید یا پیش از تمام شدن ذکر سجده ؛ عمدا سر بر دارد نمازش باطل است؛ مگر اینکه عمدی نباشد که البته باید در نماز صحیح خواندن را وافعال و اعمال نماز را با حضور قلب وصحیح ودرست انجام دهد وبرای هر چه بهتر شدن نماز تلاش کند.
تکان دادن دست حین نماز ، نماز را باطل نمی کند؛ زیرا دست در نماز جزو بدن محسوب نمی شود که تاکید شده بدن تکان نداشته باشد.پس می توان دست را تکان داد ویا به چیزهایی که اشاره کردی دست کشید؛ اما توجه داشته باش که هر چیزی که طمانینه نماز را به هم بزند مکروه است؛ منجمله همین خاراندن بدن و.......
موفق باشی
سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:, :: 19:10 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 

با سلام
مدت دوره پریود من7 روزه است و من پس از 7 روز غسل انجام دادم و نماز هم خواند .اما دوباره از روز هشتم خونریزی داشتم که به صورت لکه بینی بود و قطع نم شد حتی روز یازدهم هم می آمد به پزشک مراجعه کردم گفت کیست تخمدان داری  و از اون می باشد. حالا من باید برای نماز هام چکار کنم با توجه به اینکه تا قبل از اون نمی دونستم این خونریزی مربوط به پریود هست یا نه؟خود دکتر می گفت خونریزی تو زیاد نیست و اگر من شامل احکام استحاضه بشم از چه نوعی هستم و باید از چه احکامی پیروی کتم؟ من الان روز یازدهم اهستم و هنوز  خونریزی دارم؟مرجع تقلید آیت الله خامنه ای است.
لطفا مرا راهنمایی فرمائید.
با تشکر
 
پاسخ:
سلام علیکم.ببین دکتر تشخیص خودشو داره وما هم از نظر شرعی تشخیص خودمونو.تو وقتی خونریزی ات از 10 روز رد میشه باید به اندازه روزهای حیضت حیض قرار دهی ومابقی را استحاضه.منتهی نوع استحاضه هم لازم داریم که به وظیفه مون عمل کنیم.قدری پنبه ( تاکید می کنم -- پنبه ) بر میداری ودر فرج ( مهبل) قرار می دهی به محض آلوده شدن به خون ( نه بیشتر زمان ببره) به محضی که پنبه آغشته به خون شد پنبه رو بر میداری ونگاه میکنی ( که به این کار وارسی گویند= برای تشخیص نوع اسنحاضه) اگر خون فقط روی پنبه رو گرفته بود وفرو نرفته بود در پنبه نوع استحاضه ات قلیله است .اگر در پنبه فرو رفت متوسطه واگر از پنبه رد شد وبه لباس زیر یا نوار بهداشتی رسید کثیره است.حالا وظیفه هر سه نوع رو برات عرض میکنم.


ادامه مطلب ...
سه شنبه 1 مرداد 1392برچسب:, :: 23:42 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

آیا آرایش چشم ولب وضورا باطل میکند؟

خیر اگر بعد از وضو آرایش کردید ؛ آرایش مبطل وضو نیست.

سه شنبه 4 تير 1392برچسب:, :: 16:31 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سلام این پیامو امروز تو یکی از وبلاگا دیدم منم بهش عمل کردم.. این پیام مال من نیست ولی بخونیدش: تو رو به امام زمان قسم می دم این پیام رو بخون.دختری از خوزستانم که پزشکان از علاجم نا امید شدند.شبی خواب حضرت زینب (س)را دیدم در گلوم اب ریخت شفا پیدا کردم ازم خواست اینو به بیست نفر بگم. این پیام به دست کارمندی افتاد اتقاد نداشت کارشو از دست داد.مرد دیگری اعتقاد داشت 20 میلیون به دست اورد. به دست کس دیگری رسید عمل نکرد پسرشو را از دست داد.اگه به حضرت زینب اعتقاد داری این پیامو واسه 20 نفر بفرست............ 20 روز دیگه منتظر معجزه باش.ممنون.....

 

پاسخ:

سلام علیکم.ترو به همون حضرت زینبی که نامش رو بردی قسمت میدم دین رو مضحکه نگیرید!! دین این چیزی نیست که شماها ملعبه دست قرار دادید.کمی معرفت پیدا کردن به اهل بیت علیهم السلام ؛ همه ما رو از این خرافاتی که امثال تو وارد دین کرده اند نجات خواهد داد.نه فکر کنی من عقیده ای به توسل وشفا واین موضوعات ندارم خیر.بلکه ادامه اش واقعا مضحک وخنده دار؛ که نه ؛ بلکه گریه دار است.اینقدر با دین بازی کردن جز ضرر هیچ چیز نخواهد داشت.که اگر برای چند نفر ارسال نشود چنین وچنان خواهد شد.این چیزها جز بازیچه قرار دادن دین چیز دیگری نخواهد بود بلکه خرافات محض است باور نکنید وبه احدی هم ارسال نفرمایید.

دو شنبه 3 تير 1392برچسب:, :: 15:56 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 سلام:من از طرف یکی از دوستانم مقداری طلا به عنوان کادو در مناسبت های مختلف دریافت کرده ام.اکنون که روابط ما بهم خورده ایشان تقاضای استرداد طلا ها را دادن ایا با توجه به این که خودشان با رضایت اینها را کادو داده اند پس ندادن انها ایراد دارد حلال است؟

پاسخ:

سلام علیکم.بله کسیکه چیزی را به کسی میبخشد میتواند در صورت پشیمان شدن پس بگیرد وباید پس داده شود.

دو شنبه 3 تير 1392برچسب:, :: 15:54 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 سلام.میشود لطفا استحاضه را برایم توضیح دهید .چون من متوجه نمیشم.

پاسخ:

سلام علیکم.زنها چند نوع خون می بینند.خون حیض ؛ خون بکارت؛ خون زخم؛  خون استحاضه؛ خون نفاس
خب خون نفاس که مشخصه برای زایمان وسقط جنین می باشد.
خون بکارت هم شب عروسی بوجود می آید.
خون زخم هم که با تشخیص پزشک وبر اثر زخم شدن دهانه رحم بوجود می آید؛ که همان خون بکارت هم میتواند خون زخم تلقی شود.
غیر از این سه نوع خون؛ خون اشتحاضه است.
یعنی اینکه وقت حیضت نشده خونی ببینی غیر از خون حیض.که اکثر لکه بینی ها که سه روز متوالی ادامه ندارد در شروع حیض ؛ می توان گفت استحاضه است وخونی ویا لکه هایی که بعد از تمام شدن زمان حیض دیده میشود خون استحاضه است؛ که البته اگر در ادامه خون حیض تا 10 روز با تمام خونهای حیضت خون ولک دیدی همه اش حیض است واگر از 10 روز رد شد؛ باید به تعداد ایام حیضت حیض ومابقی که از 10 تجائز کرده را خون استحاضه قرار دهی که انها نماز دارد واعمال مخصوص بخود را دارد بنا بر تشخیص قلیله.متوسطه وکثیره بودنش .موفق باشی.
دو شنبه 3 تير 1392برچسب:, :: 15:43 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 سلام خسته نباشید

من قبلاخودارضایی میکردم بارسیدن به اوج لذت ونمیدونستم که عرق جنب حرامه جاهایی که دست زده ا م یافرش الان چه حکمی دارن.واخودارضایی درصورت شک داشتن به رسیدن به اوج لذت چ حکمی داره؟.مرجع تقلیدم آ سیستانی هستن.خواهش میکنم زودجوابم رو بدین .ممنونم

پاسخ:

سلام علیکم.عرق جنب از حرام ؛ نجس نیست.بلکه بعضی از علمای عظام فرموده اند در ان لباس نمیشود نماز خواند وبعضی هم مانند آیة الله سیستانی اشکال نکرده اند بدین معنا که نماز میشود خواند در آن لباس.اگر شک داشته باشی که یکی از شروط آن محقق شده است یا نه؛ چیزی بر تو نیست.یعنی توجه به شک نکن.

جمعه 27 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 17:19 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 سلام سوالی داشتم در این رابطه که
من و مادرم گاهی اوقات که پدرم خونه نیست به مسجد میریم معمولا برای نماز مغرب و عشا.پدرم از رفتن مادرم راضی نیس. و میگه به کارای خونه برس و زیاد هم دوس نداره من برم آیا نماز ما اشکال داره؟نماز جماعت یه حس خیلی خوبی بهم میده.ترم پیش پدرم گفت نرو موقع امتحانات منم برخلاف میلم نرفتم اما بعد امتحانات ازش اجازه گرفتم و رفتم.این ترم هم به مادرم گفته من رو موقع امتحانات نبره.نباید برم درسته؟آیا نماز جماعت مادرم درسته بدون اذن شوهر؟استدلال مادرم اینه که چون مواقعی که پدرم نیست میره و در فکرکنم نهج البلاغه خونده که پیروی از شوهری که نفقه نمیده واجب نیس.چون پدرم پولی برای مخارج میده و میگه باقی ماندش برا خودت اما در عوض گاهی اوقات روز زن یا تولدش حسابی جبران میکند.حکم نماز جماعت هرکداممان چیست؟
با تشکر فراوان

 

پاسخ:

 

سلام علیکم.مرد بر زن دو حق دارد چه مرد حضور داشته باشد ویا حضور نداشته باشد؛ فرقی نمی کند ؛وباید زن اطاعت کند.
1/ زن بدون اجازه مرد بیرون نرود.
2/ از مرد تمکین داشته باشد.
فرزندان هم باید از والدین حرف شنوی داشته باشند اگر می خواهند در زندگی خوشبخت شوند وخیر ببینند .مگر اینکه والدین آنها را وادار به گناه کنند که نباید مطیع باشند.مثلا بگویند حق نماز خواندن نداری..... که نباید گوش بحرف آنها بدهند.
اما در رابطه با رفتن نماز جماعت هر دوی شما بدون اجازه پدر وشوهر ؛هر چند که در منزل نباشد باید اطاعت کنید؛بله رفتن به جماعت اجر های زیادی دارد ولی شروطی هم دارد که همانا اذن پدر وشوهر شرطش است .امیدوارم به مادرت بگویی که رفتن به جماعت بدون اذن همسر نه تنها اجری ندارد که باید پاسخگوی الهی هم باشد وچنین نمازی مقبول درگاه الهی نیست.
نفقه هم شامل تهیه مسکن؛ خوراک وپوشاک ودارو در حد ضروری است؛ آیا پدرت این چیزها را تهیه نکرده؟ باید زنی که در منزل شوهر است از همان دو حقی که مرد داره اطاعت کنه.
در ضمن افراد معمولی با خواندن روایات نمی تونن برداشتی این چنینی که مادر تو داشته بکنند بلکه باید در دستورات الهی تابع مرجع تقلید خود بود

 

دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 22:51 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 باسلام

بنده سوالی درباره نمازهای نافله شبانه روز داشتم.بنده چند سالی نماز قضا دارم و خواندن انها اجازه خواندن نمازهای نافله را به من نمی دهد چون از نظر جسمی هم زود خسته می شوم و نمی توانم مثلا هم نماز شب بخوانم و هم نماز قضا و هم نافله و فریضه صبح را .حال با توجه به اینکه در روایات تاکید بر خواندن و حتی قضا نمودن انها شده بنده باید چه کنم؟چون جایی هم خوانده بودم در برزخ یا قیامت راجع به برخی موارد مستحبی هم سوال می شود.ودر طی روز هم با توجه به مشغله های زیاد فرصت قضا کردن انها پیدا نمی شود.لطفا مرا راهنمایی بفرمایید.
 
پاسخ:
سلام علیکم.ببین دخترم خداوند انجام واجبات رو اولی میداند تا انجام مستحبات رو.یعنی واجبات همونطوری که از اسمش پیداست بر ما واجبه .اما مستحبات بعد از انجام واجبات خوبه.تو که نماز واجب داری وقضا باید بکنی اولویت با اونهاست.باید انشاء الله همت کنی ودر درجه اول اونها رو انجام بدی .اما لا بلای اونها هم اگر حالی داشتی به انجام مستحبات هم بپردازی بد نیست.ولی اگر توان داری مستحبات رو انجام بده؛ نه با اکراه.که اگر بااکراه مستحبات رو انجام بدی نه تنها برای تو سودی نداره که مایه خستگی روحی وبدنی تو هم خواهد شد.مستحبات زمانی خوبست که با طیب خاطر انجام بشه نه با اجبار واکراه.موفق باشی.
جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 16:27 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 با سلام، نماز خواندن و خورن غذا در خانه‌ای که از ارث میتی بوده و ارث تقسیم نشده است و می‌دانیم که صاحبان ارث هم از تقسیم نشدن ارث ناراضی هستند، اما خودشان هم در سال چند روزی را در آن خانه مهمان می‌شوند و نسبت به این احکام بی اطلاع هستند، برای ما که پدرمان نیز یکی از وراث است چه حکمی دارد؟

 

پاسخ:
تصرف در مال الارث باید با اجازه صریح یا ضمنی همه وراث باشد. در غیر این صورت حکم غصب را داشته و نماز در آنجا صحیح نیست.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
اگر بدون رضایت و اجازه تمام ورثه باشد، جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
ورود در منزل بدون اذن کلی شرکا جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
تصرف در مال الارث باید با اجازه همه ورثه باشد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
ورود در منزل بدون اذن کلی شرکا جایز نیست.

جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 16:17 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 اگر بعد از کشیدن مسح سر چند قدمی را طی کرده و بعد مسح پا را بکشیم، آیا وضویمان صحیح است؟

پاسخ:

در انجام اعمال وضو موالات (پی در پی بودن)  شرط است؛ بدین معنا که لازم است میان اعمال وضو زیاد فاصله نشود، اما چند قدم راه رفتن بین مسح سر و پا مشکلی در وضو ایجاد نمی‌کند؛ و اگر این فاصله انداختن، منجر به خشک شدن رطوبت کف دست شود، باید از موهای صورت یا دست برای تر شدن کف دست استفاده کرد و اگر رطوبتی باقی نمانده باشد وضو باطل است.

چهار شنبه 21 فروردين 1392برچسب:, :: 15:28 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

با سلام من نذر کردم تا اخر عمرم هر شب سوره توبه رو بخونم ولی این نذرم باعث شده که هر شب حداقل بیست ایه از قران رو که می خوندم برا ختم دیکه نتونم انجام بدم می تونم نذرمو عوض کنم؟

پاسخ:

سلام علیکم.انسان باید نذری بکند که از عهده ان براید.واگر قدرت بر انجام ان نداشت ملغی میشود. نذر صیغه ای دارد بنام صیغه نذر که اگر آنرا خوانده باشید نذر واجب می شود واکثر مردم از خواندن چنین صیغه ای بی اطلاع هستند؛ پس اگر ترک کنید نذر را بر شما چیزی نیست.یعنی نیازی به دادن کفاره نیست.چون اگر کسی نذر کند وصیغه نذر را هم خوانده باشد وآنرا انجام ندهد باید کفاره بدهد.

چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, :: 10:41 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 

سلام خانم وحیدیان

وقت شما بخیر

 ببخشید سوالی از خدمتتون داشتم، موهای بنده خیلی بلند هستن، قبل از حمام کردن شانه میکنم ولی خب به ناچار گاهی اوقات هنگام شست وشو دچار گره خوردگی میشن ، با این حال این گره خوردگی به هنگام غسل مانعی برای آب محسوب میشه بنظرتون یا نه؟ من خیلی هم با دقت زیاد موهام رو هنگام غسل از همدیگه باز میکنم و سعی میکنم آب کامل به همه ی موهام برسه ولی  خب بعضی گره خوردگی های معمولی اتفاق میفته که بعضا پرز لباس و.. هم ممکنه داخلش باشه.

حالا بنظرتون چه کار باید بکنم؟

 

 پیشاپیش ممنون از راهنماییتون

التماس دعا

 

پاسخ:

 

سلام علیکم.موی بلند نیازی به غسل دادن ندارد.یعنی موهایی که بلنده می تونی اونها رو جمع کنی .حتی در چیزی قرار دهی که آب به آن نخورد وجداگانه بعدا بشویی .حتی خارج از حمام.بله هنگام غسل باید آب به پوست سر برسه نه به موهای بلند.پس موهای بلند مستثنی است از غسل دادن.موفق باشی

پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, :: 16:4 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر


  سلام خانم وحیدیان
خسته نباشید
  در رابطه با صحت وضو گرفتن با آرایشی که روی صورت است میخواستم بپرسم.اگر با
  مداد چشم خط کشیده باشیم آیا وضو درست است?
  یا باید پاک شود. خط چشم مدادی است
  مرجع من رهبر می باشد
  در رابطه با کرم روی صورت چطور?
  با سپاس از شما

 

پاسخ:


سلام علیکم.خب بستگی به جِرم اون مداد داره اگر مداد روی چشم جِرم داره وبا
دست ویا پارچه یا پنبه تر روش بکشی سیاهی پس بده بله باید پاک بشه ووضو درست
نیست.کرم هم اگر جِرم داشته باشه مثل کرم های ضدآفتاب؛ بله باید پاک شه ونیاز
نداره صابون بزنی بلکه همینقدر صورت رو تر کنی وبا پنبه ای روی صورت بکشی
کفایت میکنه، اما اگر کرم چرب کننده زدی که مدتی جذب پوست میشه ونیازی به شستن
نداره.اما اگر کرم را تازه زدی ومی خواهی وضو بگیری همانطوری که بالا گفتم پاک
کن.صورت در موقع وضو گرفتن هیچ نوع آرایشی نبایدداشته باشد.

هشت تن از مراجع تقلید به پرسشی در زمینه ضبط بدون اجازه صدا یا تصویر افراد و انتشار آن پاسخ داده اند.

متن پرسش ازمراجع عظام تقلید به این شرح است:
1-  با توجه به وجود دستگاه های الکترونیکی که امکان ضبط صدا یا عکس برداری و فیلمبرداری از افراد را به آسانی فراهم می آورد، حکم ضبط صدا، تصویربرداری و فیلمبرداری از افراد بدون اجازه آنها چیست؟
2-  آیا چنین تصاویر و فیلم هایی را می توان بدون اجازه آن افراد منتشر کرد؟
3-  آیا صدای ضبط شده افراد در دورانی که امکان تقلید صدا فراوان است در دادگاه قابل استناد است؟

پاسخ مراجع تقلید:

 



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 16 اسفند 1391برچسب:, :: 15:39 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 سلام خسته نباشید

مرجع تقلید آیت الله خامنه ای

من برای غسل کردن برای جلوگیری از اسراف داخل تشت آب غسل میکنم یعنی به داخل تشت میروم و با شلنگ دوش غسلم را انجام میدهم.آیا این به صحت غسل من آسیب میرساند؟اگر میرساند قضای نمازهایم برعهده ی من است یا خیر؟

پاسخ:

سلام علیکم.اشکالی نداره؛ منتهی برای اینکه غسل صحیح انجام شود باید هنگام غسل بدن ؛ پاها را از زمین و توی تشت بلند کرد تا تمام زیر پا آب فرا گیرد.

دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, :: 15:23 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 سوال: آیا به وسایل مورد نیاز پسر اعم از رختخواب، لباس، و ... که برای ازدواج تهیه می شود، خمس تعلّق می گیرد؟

 

 

آیة الله بهجت(ره):

اگر راه تهیه منحصر است (اگر راهی غیر از این ندارد که لوازم آینده زندگی را به تدریج بخرد) خمس ندارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله تبریزی(ره):

اموالی که قبل از سال عروسی کنار گذاشته می شود، خمس دارد چه برای پسر باشد و چه برای دختر.

(استفتائات جدید، 1383، ج1، ص 182 و 183، س 880 )

 

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

چنانچه تهیه آن ها متعارف بوده و موونه محسوب شود، خمس ندارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

بله پول و مانند آن خمس تعلّق می گیرد ولی چیزهایی که بعداً نیاز دارند ولی متعارف است که زودتر تهیّه می کنند به نحوی که تأخیر آن عرفاً کوتاهی و تقصیر در زندگی شمرده شود مثل تهیّه جهیزیه در عرف ما برای دختران در این صورت خمس ندارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

اگر سال بر آن وسائل بگذرد خمس دارد.

(جامع الاحکام، 1382، ج1، ص 206، س 744)

 

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

حکم جهیزیه را دارد و همچنین است نسبت به پس انداز خود پسر یا پدر برای او، در صورتی که به موقع باشد و نتوانند یک جا تهیه کنند و در حدّ شأن باشد.

(جامع المسائل، ج1، ص 188 س747)

 

 

 

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

اگر افراد مجرد از درآمد میان سال به مررو زمان لوازم ازدواج تهیه کنند در صورتی که این کار در میان مردم رایج باشد و به صورت هزینه معمول در آید خمس ندارد.

(استفتائات 1384، ج 2، ص 177 س 548)

 

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

اگر راهی غیر از این ندارد که لوازم آینده زندگی را به تدریج بخرد چنان چه از منافع آن سال باشد و از شأنش زیاد نباشد، اشکال ندارد.

(هزار و یک مسالة فقهی، 1383، ج2، ص 97، س 334)

 

 

 امام خمینی(ره):

اگر هبه زائد و شأن یا برای فرار از خمس باشد، خمس آن چیز باید داده شود.
(استفتائات 1380، ج1، ص 404 و 405، س176 و 177)


آیة الله بهجت(ره) :

اگر بخشش زائد بر شان او نباشد جایز است.
(استفتائات، 1386، ج3، ص 124، س 3790)

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

اگر به مقداری باشد که عرفاً مناسب شأن (بخشنده) باشد و بخشش صوری و به قصد فرار از خمس هم نباشد. خمس ندارد، ولی اگر بخشش صوری و برای فرار از خمس باشد، خمس واجب ساقط نمی شود.
(اجوبة الاستفتائات، 1387 ص 177، با استفاده از س 856 و 857 و ص 208، س 979)

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

اگر مناسب شأن وی باشد خمس ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

در صورتی که بخشش مناسب با شأن انسان نباشد، راه فرار از خمس نمی باشد و باید خمس آن را بدهد همچنین است اگر بخشش به عنوان حلیه ای برای فرار از خمس باشد مثل اینکه مال خود را به کسی ببخشد و با او قرار بگذارد که بعد از فرا رسیدن سال خمسی، مال را به صاحب مال ببخشد.
(اگر بخشش زائد بر شأن نباشد و به خاطر خمس ندادن آن را ببخشد، اشکال ندارد و جایز است.)
(جامع المسائل، ج1، ص 308، س 829)

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

چنانچه واقعاً ببخشد و این مقدار بخشش در شأن او باشد خمس به او تعلق نمی گیرد؛ ولی از فضیلتی محروم شده است.
(استفتائات جدید، 1386، ج2، ص 187، س579)

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

اگر بخشش به اندازه شأن و موقعیت وی باشد و برای فرار از خمس نباشد، اشکال ندارد.
(هزار و یک مساله، فقهی، 1383، ج2، ص 101، س 349 و 352)

پنج شنبه 12 بهمن 1391برچسب:, :: 14:56 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 سلام خانم وحیدیان.حالتون خوبه.یه سوال داشتم *آیا لای انگشتان پا هم مثل  لای انگشتان دست باید در غسل دست کشیده شود ?

 
 
 
 
سلام علیکم.در وضو وغسل دست کشیدن ملاک نیست ؛ بلکه رساندن اب ملاکه؛ منتهی دست میکشیم که اگر احتمالا آب به جایی نرسیده باشد با دست کشیدن اب را برسانیم.پس می بینی که تنها اب ریخته شود کفایت می کند.

جمعه 29 دی 1391برچسب:, :: 22:45 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 سلام منم تو خواب محتلم میشم ولی تقریبا هرشب اینجوری میشم  ضمنا دختر هم هستم نمیدونم آیا غسل هرروز بهم واجب میشه یا نه؟

 
\پاسخ:
سلام علیکم.انسان اگر در خواب محتلم شد واثر ان هم در بیداری مشهود بود بلی غسل داره .ولی اگر در خواب بود ودر هنگام بیداری اثری از ان نبود خیر نیازی به غسل نیست.
چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, :: 15:2 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

آیا جیش سنجاب و خرگوش پاک است؟

پاسخ:
خیر. وباید از ان اجتناب شود.

چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, :: 15:1 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

من در کشور دیگری هستم امکان دستدرسترسی به شوهرم نیست مدت 8ماه وادامه دارد شاید 1سال دیگر خود ارضائی اشگال دارد  رابطه اشکال دارد صیغه نمی شود من  چه کنم؟

پاسخ:

خواهر من با عرض سلام.خودارضایی حرام است.اگر همسر هم داری که هر نوع رابطه ای حرام است.زن تنها در نکاح یک مرد می تواند باشد.

چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, :: 14:54 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سلام و خسته نباشید.
می خواستم بدونم با حالت جنابت خواندن زیارت عاشورا اشکالی دارد یا خیر؟سجده آن چطور؟
همچنین اگر حیض باشیم نیزمی توانیم زیارت عاشورا بخوانیم و سجده کنیم یا نه؟
ممنونم.
 
پاسخ:
 
 
سلام علیکم.ایرادی نداره در دو حالت خوندن هر نوع دعا وزیارتی .منتهی اول وضو بگیر.در ضمن سجده زیارت عاشورا واجب نیست .بلکه مستحبه.یعنی  اگر انجام بدی بهتره.انجام هم ندادی ؛ندادی

چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, :: 14:31 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 با سلام وخسته نباشید .

می خواستم نذری را اداء کنم ولی برابر نذرم هم بدهکارم به شخص دیگر به نظر شما کدام واجب تر است؟

 

سلام علیکم.نذر بخودی خود مستحب است .ولی اگر صیغه نذر را خونده باشیم واجب می شود.لذا بجا اوردن نذری که کردیم واجب میشود با خواندن صیغه نذر.ولی از طرفی هم بدهی مردم ادا کردنش واجب است بطوریکه  اگر طلبکار طلب خود را مطالبه کرد .وما در حال نماز باشیم .باید طلب او را بدهیم.پس اول بدهی او را ادا کن وسپس نذرت را.بشرطی که برای نذرت وقت بخصوصی را تعیین نکرده باشی.

سه شنبه 30 آبان 1391برچسب:, :: 20:24 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سلام

 اگر پول توی جیبی به عنوان هدیه باشد، تکلیف چیست؟ پدرم همیشه همین را میگوید. یازنی که از شوهرش نفقه میگیرد؟

****************************************
سلام علیکم.اگر مرجع تقلیدت هدیه رو متعلق خمس نمیداند.اون پولی که پدرت بعنوان هدیه میدهد .اگر از خرجت زیاد بیاید ویا پس انداز کنی گرچه که سال برآن بچرخد خمس ندارد..هم چنین است پولی را که مرد جهت نفقه به همسرش میدهد.اگر به او هدیه میکند ومرجع تقلید زن هدیه را متعلق خمس نمیداند گرچه که سال بر ان پول بگذرد خمس ندارد.
چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:, :: 14:34 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 اگر جنب شویم چقدر وقت برا غسل داریم

 
پاسخ:
غسل جنابت برای انجام اعمال عبادی مانند نماز واجب است
جمعه 12 آبان 1391برچسب:, :: 19:5 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 

سلام
گاهی جنب میشوم وبه خاطر این که مثلا دیروز حمام بودم از پدر و مادرم خجالت میکشم که دوباره به حمام برم آیا میتونم تیمم بدل غسل بکنم و آیا برای هر فریضه تا زمان غسل هر بار باید تیمم کنم؟
آیا اگر ضرورتی پیش اومد ده باید به مسجد برم میتونم تیمم کنم؟
 
پاسخ:
علیکم السلام.
در باب انجام حکم دین خجالتی وجود ندارد .وباید برای انجام واجباتت غسل کنی .خجالت مانع انجام غسل نمی شود.
اگر می خواهی مسجد بروی وهمون وقت نمی تونی غسل بکنی اگر رفتنت ضروریست بله می توانی تیمم بدل از غسل کنی
 
 
 
 
جمعه 12 آبان 1391برچسب:, :: 18:50 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 با سلام

من مرجع خودم رو بر اساس معروفیتش انتخاب کردم و الان احساس میکنم مرجع بالاتر از وی وجود دارند ایا میتوانم مرجع خودم رو تغییر بدم؟
چگونه مرجع اعلم تر را میتوان شناخت و آیا صرف این که از دل بگذرد که شخصی مرجع من است او مرجع ماست؟
 
پاسخ:
ما وقتی ببینیم مرجعی از مرجعی که انتخاب کردیم اعلم است باید فورا مرجعمونو تغییر بدیم.واین واجبست.
مجتهد اعلم را از سه راه می توان شناخت:
 
1)آنکه خودت یقین کنی بشرطی که اهل علم باشی وبتوانی مجتهداعلم را بشناسی.
2)دو نفر عالم وعادل که بتوانند مجتهد اعلم را تشخیص دهنداعلمیت او را تصدیق کنند.بشرطی که دونفر عالم وعادل دیگر باگفته آنان مخالفت ننمایند.
3) آنکه انسان از راههای عقلایی به اعلمیت او اطمینان پیدا کنند.مثل آنکه عده ای از اهل علم که می توانند اعلم را تشخیص دهند از گفته آنان اطمینان پیدا شود.
جمعه 12 آبان 1391برچسب:, :: 18:37 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, :: 18:48 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 با سلام خدمت شما  آیا فرزندی که درحال تحصیل است و جیره خور پدر است ولی با این حال گاهی اوقات کار میکند و برای آینده خود پس انداز میکند اگر بر اندوخته او یک سال بگذرد باید خمس بدهد حتی اگر این پول را واقعا نیاز دارد .مرجع آیت الله خامنه ای

 

پاسخ: بلی خمس دارد.حتی اگر از پدر هم پول تو جیبی بگیرد وآن هم اندوخته شود خمس دارد.
چهار شنبه 8 شهريور 1391برچسب:, :: 20:45 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 سلام
خسته نباشید
میشه سوالات منو جواب بدید
1.جنب از حرام به غیر از ارتباط غیرشرعی شامل چی میشه؟
2.اگر همچین اتفاقی بیافته یعنی ارتباط غیر شرعی وبدون غسل کردن فقط حمام بریم ایا باز هم عرق کردن و خیس شدن بدن و لباس باعث نجس شدن لباس میشه؟؟؟؟
3.فکرکردن وتصور به صورت عمیق به طوری که باعث ترشحات زیاد خیلی بیشتر از حد معمول باشه نیاز به غسل داره؟ترشحات واقعا بیشتر از حد معمول؟

پاسخ:

سلام علیکم:

منظور از جنب از حرام این است که از راه حرام مثل زنا، لواط و استمنا جنب شده باشداگر انسان از راه استمناء، زنا يا جماع(آميزش)با همسر خود در حال حيض(در فرج) و در روزه واجب معين و آنچه كه ذاتاً حرام است، جنب گردد، عرق او در حال جنابت(تا وقتي كه غسل نكرده) عرق جنب از حرام گويند.
عرق جنب از حرام نجس نیست، با اين عرق و يا لباسي كه به آن آلوده شده بنابر احتياط واجب نبايد نماز خوانند.(توضيح المسائل امام خميني، مسأله 116، العروة الوثقي،ج1،باب نجاسات»الحادي عشر«)
عرق جنب از حرام نجس نيست و در مورد نماز، اكثر علماء احتياط واجب دانسته اند كه در لباس آلوده به عرق جنب از حرام نماز خوانده نشود و عمل به احتياط واجب،و ترك آن حرام است، عرق جنب از حرام به نظر آیت الله مکارم شیرازی پاک است، ولی برای نماز باید لباس را عوض کرد،
بنابراين وقتي اصل عرق نجس نيست، اگر عرق شما به جايي از منزل رسيده باشد آنجا را نجس نكرده است. فرش را هم نجس نمي كند و نماز خوندن روي آن فرش اگر چه رطوبت پا به آن برسد اشكال ندارد؛ ولي در اين مورد دليل خاص دارند كه با لباس و بدن آلوده به عرق جنب از حرام نماز نمي شود خواند. البته در بين فقها بوده و هستند كساني كه به طور كلّي عرق جنب از حرام را نجس مي دانند كه طبق نظر آنها قضيّه فرق مي كند.
عرق جنابت از خودارضائي از مصاديق عرق جنب از حرام است، ليكن عدم جواز نماز با آن تا وقتي است كه عين و آثار آن باقي باشد، ولي اگر خشك شود و اثري از آن نباشد نماز صحيح است.در ضمن ترشحات معمول پاک است .مگر دو شرط را دارا باشد:

.1) رسیدن به اوج لذت + 2)همزمان با آن خروج رطوبت = که حتما در این صورت باید غسل جنابت انجام داد.واگر هم شک داشته باشی چیزی بر تو نیست.
شنبه 21 مرداد 1391برچسب:, :: 16:46 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سلام
طاعات و عبادات قبول
نظر مراجع محترم  درمورد نحوه محاسبه 10 روز شرعی برای دوره ماهیانه خانم ها متفاوت است؟
طبق نظر مقام معظم رهبری چگونه محاسبه می شود؟
از همان ساعت شروع 10 روز بگذرد؟
مثلا 6 عصر روز سه شنبه می شود 6 عصر روز جمعه هفته بعد؟



ببخشید سوال را ریز کردم تا منظور خودم را درست برسانم


با تشکر
 


سلام علیکم.بله نظر همه مراجع یکیست.منتهی هر وقت پاک شدی باید برای غسل اقدام کنی.محاسبه ات درسته.منتهی اگر بعد از اذان مغرب شدی اون شب محاسبه نمیشه.بلکه از فردا صبح ؛ از اذان صبح باید حساب کنی

دو شنبه 16 مرداد 1391برچسب:, :: 18:14 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

با سلام .اگه فردی با علم به این که جنب است اما به خاطر این که ضروری بود به خاطر کلاسی که در مسجد برگزار می شد به مسجد برود و 7ساعت در أنجا بماندو قبل آن هم نمی توانست غسل کند و این قضیه 3 بار براش اتفاق بیافتد تکلیف چیست؟

 


پاسخ:

 

سلام علیکم.معصیت کرده و باید استغفار کند.در ضمن می توانستی تیمم کنی که لااقل دچار معصیت نشوی.

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 16 صفحه بعد

    درباره وبلاگ

به وب سایت احکام شرعی خوش آمدید
    آخرین مطالب
    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 69
بازدید کل : 44341
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


كد تغيير شكل موس