احکام شرعی
پاسخگویی به سوالات و مسائل شرعی
جمعه 20 آبان 1390برچسب:, :: 9:43 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

تراشیدن ریش از نظر دین اسلام جایز نمیباشد و مقدار مجاز تا حدی میباشد که وقتی عرف مردم به صورت نگاه میکنند بگویند فلان شخص ریش دارد و در تراشیدن ریش فرقی بین تراشیدن ریش با ماشین یا تیغ نیست.
دکتر ((فینکور جرج)) میگوید : برای ریش منافع بسیاری است مانند نگه داری دهان، مانع شدن از رطوبت اضافی دهان، سلامتی
دندان و غده های لعابی.
نویسنده کتاب تراش ریش از نظر
بهداشت مینویسد : تغییر قیافه و رنگ، پیدایش بعضی از امراض دهان و گلو، چایشهای صورت و گلو، جوشهای مخصوصی که در اطراف گلو پیدا میشود، گاهی درد دندانهای بسیار سخت و ناگوار و بعضی از زکام ها، طبق کشفیات علم روز بسیاری از اوقات در اثر تزاشیدن ریش پیدا میشود.
نویسنده کتاب تاریخ آمریکا ((سجعان ماریونی)) در کتابش راجع به منافع موی ریش و زیان تراش آن نوشته است که بعضی از مردم ریش داشتن را نمی پسندند و غافلند که داشتن ریش نافعتر است مخصوصا پزشک حاذق مشهور ویکتور ژورژ عقیده اش این است که ریش فوائد بسیاری دارد و مسلم است که ریش داشتن دهان را از دردهای چندی که متوجه دهان و اطراف آن است محافظت می نماید و هم از رطوبات زائدی که متوجه به جوانب دهان است جلوگیری میکند و پزشکان دیگر هم نقل کرده اند وقتی در فصل زمستان ریش تمام کارکنان راه آهن را تراشیدند پس از تراشیدن، اغلب آنها مبتلا به درد و آماس و ورمهای سختی شدند مخصوصا در غده هایی که چشمه های لعابی گلو و دهان است این دردها پدید می آید و نیز گفته اند که پزشک دیگری کسانی را که مبتلا به درد زکام شده بودند با امر کردن به گذاشتن ریش بیماری آنها را درمان کرد و لذا همه از شر این بیماری خلاص شدند.
یکی دیگر از منافع ریش که پزشکان به آن اعتراف کرده اند این است که در طولانی مدت
پوست کسانی که ریش خود را نمیتراشند شاداب تر و سالم تر میماند چرا که امروزه ثابت شده است که موها دارای روزنه بسیار ریزی میباشند که هوا از آنها رد و بدل میشود و اکسیژن را به زیر پوست میرسانند و به همین جهت پوست کسانی که ریش میگذارند شاداب تر میماند و در طولانی مدت شاداب تر میماند.
تشکیل انجمنهایی در دنیا در جهت منافع ریش
منافع ریش و زیانهای ریش تراشی برای بسیاری از اطبا پوشیده نیست به گونه ای که هر سال از گوشه و کنار دنیا مقالاتی در این رابطه منتشر میشود از جمله در سال 1911 میلادی به علت شیوع ریش تراشی در کشورهای خارجی و کل دنیا و به دلیل کشف مضرات ریش تراشی عده ای از اطبا و دانشمندان اروپا انجمنی برای مبارزه ریش تراشی در انگلستان تشکیل داده و برای حفظ
بهداشت عمومی و جلوگیری از این عمل نشریاتی منتشر نمودند. 



ادامه مطلب ...

با عرض سلام
 ایا دختر مجرد باکره میتواند بدون اجازه پدر ازدواج کند؟ اگر نه چرا؟
از پاسخ شما ممنونم

سلامٌ علیکم.دخترباکره بی اذن پدر نمی تواند همسر اختیارکند.البته نه اینکه همسرش را بایدپدرانتخاب کند؛ خیر ولی ولایت پدر بر دختر چنین اجازه ای را نمی دهد.
مثلاً دراحکام دینی داریم که خانم بدون اذن همسرش نمی تواند از منزل خارج شود؛ اینجا می گوئید چرا؟؟
آقاجون احکام دین تعبدی است؛ هرچند که دلایل قابل استدلالی دارد؛ اما وقتی می فرمایند: تقلید کنید یعنی چه؟ یعنی من نرفتم حرفه ؛پیشه؛ علم و....... رابیاموزم؛حالا باید تقلید کنم.درست مانند بیماری که علم پزشکی را فرا نگرفته وهنگام بیماری از پزشک تقلید میکند.؛ یا تعمیرکار ماشینی ،به هنگام خرابی ماشینمان به ما می گوید بگذارید وبروید؛ یعنی کار را به او سپردیم ورفته ایم ومی گوید فلان وقت بیا برای تحویل ماشین؛آیا آنجا هم می گوئیم چرا؟؟!! ولی نمی دانم در باب احکام دین چرا مردم اینقدر چرا ؛چرا ، میکنند.
ویا در باب دو برابری ارث مردان بر زنان می گوئی چرا؟؟ یا با جان ودل می پذیری ؟؟ پس تمام احکام دین را چون نرفته ایم بیاموزیم باید تعبداً قبول کنیم.
همواره موفق باشید.


امام رضا (علیه السإلام) فرمود شیعه ما نیست هرکس شطرنج بازی کند..

امام باقر ع فرمودند گناه  نگاه کردن  به شطرنج مانند نگاه کردن به عورت مادر است..بحارالانوار

***************

آيت الله گلپايگاني ميفرمودند در عالم مكاشفه رسيدم خدمت امام رضا ديدم بدن حضرت پاره پاره است پيش خودم گفتم خدايا امام رضا را مسموم كرده اند چرا بدنش پاره پاره است؟؟؟

حضرت فرمودند اين بلا را شيعيانم بسرم آورده اند گفتم چطور؟؟

حضرت فرمود شيعيان ميدانند حكم ما اهلبيت در مورد تراشيدن ريش حرام بودن آنست اما با اينحال صورت خودرا ميتراشند وبه زيارت ما مي آيند..

منبع كتاب پرواز روح ص 33

جمعه 20 آبان 1390برچسب:, :: 6:30 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 مرحوم علامه طباطبايي و آيت الله بهجت از مرحوم

(آقاي سيد علي قاضي طباطبايي رحمت الله عليه) نقل ميکردند:


اگر کسي نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عاليه نرسد

مرا لعن کند نمازاول وقت في نفسه آثار زيادي دارد،

ولو حضور قلب هم نباشد.



ادامه مطلب ...

 استفتائاتی ازآیة الله سیستانی درمورد ریش

آيا تراشيدن موی صورت و باقی گذاشتن مو بر چانه حرام است؟
بنابر احتياط، ريش تراشی حرام است و تراشيدن موهای صورت كه بر روی دو فك روييده مشمول حكم ريش تراشی است امّا تراشيدن موی گونه ها، اشكال ندارد.

گاهی برخی شركت های اروپايی برای استخدام در شركت خود امتيازی برای افراد ريش تراشيده قايل می شوند آيا جايز است برای استخدام در آن شركت، ريش را تراشيد؟
بنابر حرمت ريش تراشی، چنانكه مقتضای احتياط است مطلب فرضی سؤال، جايز نمی شود.

من جوان هستم وبخشی از موی صورتم روييده آيا کوتاه کردن آن با پايينترين شماره ماشين اصلاح اشکال دارد؟
کوتاه کردن آن به مقداری که عرفا صدق ريش کند مانعی ندارد.
ريش زدن حرام است. البته با ماشين ته زن , يا با تيغ آيا کسی ازعلما هستند که احتياط واجب گفته باشند؟
زدن ريش , چه با تيغ وچه با ماشين ته زن, به احتياط واجب حرام است.

آيا والدين می توانند فرزندان خود را از گوش دادن به موسيقی روز ويا تراشيدن ريش منع کنند؟
حق دارند.

کوتاه کردن ريش با ماشين های ريش تراش برقی که ريش را از ته ميزند چه حکمی دارد آيا حرام است ؟
به احتياط واجب جايز نيست .

زدن ریش با ماشین که از ته نمیزند و چانه را با شماره کمتر چه حکمی دارد ؟
اگر به مقداری بماند که عنوان ریش صدق کند مانعی ندارد.

حد تحریم ریش زدن چقدر است ؟ آیا با ماشین زدن حرام است ؟
باید به مقداری موبماند که گفته شود ریش دارد.

آیا زدن ریش به وسیله دستگاه موزر اشکال دارد ؟
اگر به مقداری باشد که صدق ریش بکند اشکالی ندارد .

من طرفين صورتم را مى تراشم و قسمت چانه را باقى مى گذارم ـ ريش پروفسورى ـ آيا حرام است؟
به احتياط واجب جايز نيست.
 



ادامه مطلب ...
یک شنبه 15 آبان 1390برچسب:, :: 16:38 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 سلام.وقتتون بخیر

ممنون میشم این سوالاتم روهم جواب بدید
اگر ذکر*سمع الله ....*که بعداز رکوع هست را در حال حرکت یعنی رفتن به سجده بگیم اشکالی داره؟
تلفظ* واو* رو مثل خودمون بگیم اشکالی داره؟
کرم مرطوب کننده برای وضو اگر 2 الی 3 ساعت روی پوست مونده باشه ولی بو داشته باشه اشکالی داره؟
خیلی خیلی ممنون** مرجع تقلیدم:آقای مکارم شیرازی
 
پاسخ:

سلام؛اوقات تو هم بخیرباشه؛انشاء الله.
1) اگر به قصد ذکر مطلق باشه ؛خیراشکالی نداره(یعنی من این ذکر رو میگم که دائم الذکر باشم ,نه به قصد ورود:یعنی اونطوری که درروایات وارد شده ؛که حتماً باید بدن سکون داشته باشه؛ به اون قصد نگم.)پس به قصدورود نگید؛به قصدرجاء ایرادی ندارد.
2)تلفظ قرائت نماز باید به عربی صحیح باشد؛یعنی اگریک عرب تلفظ شما رو گوش کنه تائید کنه؛پس میبینید که باید تمام سعیتونو برای عربی صحیح بکارگیرید؛میدونیدکه یکی ازکارهایی که شخصی می خواد بره مکه ،تصحیح نمازشه؛ پس مهمه
3)خیراگر کرم را که می مالیدهمانطوریکه گفتی مرطوب کننده است تا اون موقع خاصیتش ازبین میره وجذب پوست میشه؛ایرادی نداره.همواره موفق باشی

 

 

بسم‌ اللّه‌ الرحمن‌ الرحیم

محضر مرجع بزرگوار جهان تشیع، حضرت آیة اللّه‌ العظمى سید على حسینى سیستانى دام‌ ظله

سلام‌علیکم و رحمةاللّه و برکاته

اما بعد: هرچند وقت، افرادى در بین طلاب برخى از حوزهاى علمیه و میان جوانان مذهبى و دیگران ظاهر مى‌شوند که خویش را اهل عرفان و صفاى باطن و مقامات معنوى در قرب الهى معرفى مى‌کنند و مى‌گویند که رسالتشان دعوت جامعه به عرفان از راه اذکار و اوراد و محافل خاص است و برخى از افراد ادعاهاى آنان را باور کرده در حالى که برخى دیگر به این امور با شک و تردید نگاه مى‌نمایند. آیا اعتماد بر اهل این ادعاها و باور حرف‌هاى آنان و عمل به دستورالعمل‌هاى آنان جایز است؟ یا این‌که دورى و پرهیز از آنان واجب است.
از خداوند بزرگ عزت و سربلندى روز افزون حضرت‌ عالى را خواستاریم.
جمعى از طلاب حوزه‌هاى علمیه

 



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 11 آبان 1390برچسب:, :: 18:40 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 آیت‌الله‌العظمی سیستانی

مسأله ۲۶۰۵ ـ نذر آن است که انسان براى خدا بر خود واجب کند که کار خیرى را بجا آورد، یا کارى را که‌ نکردن آن بهتر است ترک نماید .

مسأله ۲۶۰۶ ـ در نذر باید صیغه خوانده شود ، و لازم نیست آن را به عربى بخواند ، پس اگر بگوید: چنانچه مریض من خوب شود براى خدا بر من است که ده تومان به فقیر بدهم ، نذر او صحیح است ، و اگر بگوید براى خدا نذر کردم چنین کنم ، ـ بنابر احتیاط واجب ـ باید عمل کند ، ولى اگر نام خدا را نبرد و فقط بگوید نذر کردم ، یا نام یکى از اولیاى خدا را ببرد نذر صحیح نیست . و نذر اگر صحیح بود و مکلف به نذر خود عمداً عمل نکرد گناه کرده است، و باید کفاره بدهد ، و کفاره وفا نکردن به نذر مانند کفاره مخالفت قسَم است.

آیت‌الله‌العظمی وحید

مسأله ۲۷۰۴ ـ نذر آن است که انسان براى خدا ملتزم شود که کار خیرى را به جا آورد ، یا کارى را که نکردن آن بهتر است ترک کند.

مسأله ۲۷۰۵ ـ در نذر باید صیغه خوانده شود ، و لازم نیست آن را به عربى بخوانند ، پس اگر بگوید: (چنانچه مریض من خوب شود ، براى خدا بر من است که ده تومان به فقیر بدهم) نذر او صحیح است.

آیت‌الله‌العظمی صافی

مسأله۲۶۴۹٫  نذر آن است که انسان بر خود واجب کند که کار خیری را برای خدا به جا آورد، یا کاری را که انجام ندادن آن بهتر است برای خدا ترک نماید.

مسأله۲۶۵۰٫  در نذر باید صیغه خوانده شود، لازم نیست آن را به عربی بخواند. پس اگر بگوید: از برای خدا بر من، یا بر عهده من یا بر ذمه من است که اگر مریض من خوب شود، ده تومان به فقیر بدهم، نذر او صحیح است.

چهار شنبه 11 آبان 1390برچسب:, :: 18:30 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 

 

نذر عمل خدا پسندانه ای است که مورد تاکید متون دینی است و سیره اولیاء الهی نیز گواه بر آن می باشد.

حضرت آیت الله سبحانی در پاسخ سئوالی پیرامون نحوه اجرای صیغه نذر، ادله و احکام مربوط به آن را تبیین کردند، با عنایت به لزوم آگاهی مردم از مسائل مربوط به نذر در ذیل این پاسخ، نظرات چند تن دیگر از مراجع عظام تقلید تقدیم می‌گردد.

حضرت آیت الله سبحانی در پاسخ سئوالی پیرامون نحوه اجرای صیغه نذر، ادله و احکام مربوط به آن را تبیین کردند، با عنایت به لزوم آگاهی مردم از مسائل مربوط به نذر در ذیل این پاسخ، نظرات چند تن دیگر از مراجع عظام تقلید تقدیم می‌گردد.

نذر برای غیر خدا دو صورت دارد:

۱٫ نذر کردن برای بندگان خدا به نیّت تقرّب و جلب رضایت آنان (بدون توجه به خشنودی و یا خرسندی خدا).

روشن است چنین رفتاری، نوعی شرک و به منزله بت پرستی است.

۲٫ نذر، عملی خداپسندانه به خاطر تقرب به خدا و جلب رضایت او و هدیه ثواب آن به یکی از اولیای الهی تا از این رهگذر خشنودی خدا به دست آید.

بی‌شک، نذر کردن با چنین قصد و نیت پاک ، کاری پسندیده و درخور ستایش است.

*صیغه نذر

آنچه موجب سؤال می‌شود، و احیاناً افراد را به اشتباه می‌اندازد، تشابه و یکسان بودن دو تعبیر در مقام نذر است.

به حکم این که «نذر» یک امر عبادی است، باید برای تقرب به خدا صورت پذیرد و «ناذر» بگوید: «لِله علیّ ان قُضیت حاجتی ان اذبح هذه الشاة للنبی(ص)».

یعنی: «برای کسب رضا و تقرب به خدا تعهد می‌کنم: اگر حاجت من برآورده شد، این گوسفند را برای پیامبر (صلّی اللّه علیه وآله) ذبح کنم».

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 21:4 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

مسئله ۴۸٠ـ اگر کسی اولين بار ريش خود را بتراشد و حرام مرتکب شود آيا او در نوبت های بعدی می تواند تيغ بر صورتش بگذارند؟

جواب: احتياط واجب ترک آن است. 


مسئله ۴۸۱ـ گاهی برخی شرکت های اروپايی برای استخدام در شرکت خود امتيازی برای افراد ريش تراشيده قايل می شوند آيا جايز است برای استخدام در آن شرکت، ريش را تراشيد؟ 


جواب: بنابر حرمت ريش تراشي، چنانکه مقتضای احتياط است مطلب فرضی سؤال، جايز نمی شود. 


مسئله ۴۸۲ـ آيا تراشيدن موی صورت و باقی گذاشتن مو بر چانه حرام است؟ 


جواب: بنابر احتياط، ريش تراشی حرام است و تراشيدن موهای صورت که بر روی دو فک روييده مشمول حکم ريش تراشی است امّا تراشيدن موی گونه ها، اشکال ندارد.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 21:3 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

مسئله ۴۷۹ـ در اروپا چنان مد شده است که مردان گوشواره های زنانه در يک و يا هر دو گوش می آويزند آيا تچنين عملي، جايز است؟

جواب: اگر طلا باشد جايز نيست و بنابر احتياط، به طور مطلق جايز نمی باشد.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 21:1 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

مسئله ۴۷۸ـ آيا جايز است با بانوانی بدون لذّت جنسی هم صحبت شد به آن قصد که نسبت به يکی از ايشان شناخت پيدا کند و سپس پيشنهاد ازدواج موقّت دهد؟ 


جواب: اگر صحبت، از اندازه خارج نباشد و طوری نشود که با زن بيگانه و نامحرم آنگونه صحبت نمی کنند، مانعی ندارد.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 20:59 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

مسئله ۴۷۵ـ آيا در مجالس بانوان و در حضور آنان مىتوان غزلهاى عاشقانه خواند اعم از آنکه هدف عشق بازى با آنان باشد يانه؟به ويژه اگر آن زنان داراى همسر نباشند و آن اشعار غزلى در وجود آنان موثر واقع شود؟ 


جواب: چنان کارى جايز نيست. 


مسئله ۴۷۶ـ آيا جايز است با بانوان، عاشقانه بدون لذت جنسى و يا ريبه و يا فرخوانى به فعل حرام، صحبت کرد؟

جواب: بنابر احتياط جايز نيست. 


مسئله ۴۷۷ـ آيا غزلسرايى به شعر و يا غير شعر، با يک زن معيّن و يا عموم زنان، جايز است؟ 


جواب: اگر در آن غزلها،ـ درخواست حرام نباشد و يا مفسده ديگر را در پی نداشته باشد، اشکالی ندارد.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 20:56 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

مسئله ۴۷۴ـ در مدارس رسمى انگلستان و شايد برخى کشورهاى غربى ديگر براى دختران و پسران جوان، ماده درسى ويژه اى در زمينه مسائل جنسى مىگنجانندو آن را با تصويرومانکن آلت تناسلى همراه مىکنند آيا شاگردان جوان در چنين کلاسى مىتوانند حاضر شوند و آيا والدين بايد جلو فرزندان رابگيرند هرگاه جوان خودبه شرکت در آن کلاس رغبت نشان دهد و بپندارد که اين اطلاعات در آينده براى او مفيد خواهد بود؟ 


جواب: اگر حضور در اين کلاس همراه با حرام نباشد مانند نگاه شهوانى و يا در اثر آموزش جنسى به انحراف اخلاقى کشيده نشود مانعى ندارد.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 20:48 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

مسئله ۴۷۲ـ در حرمت نگاه به زن نامحرم عبارت هايی به کار می رود که لا اقل براى عده اى چندان واضح نيستند مثل ريبه، لذت وشهوت، لطفاً توضيح دهيد آيا همه اين عبارت به يک معنى است؟ 


جواب: مقصود از کلمه هاى لذت و شهوت،لذت جويى و شهوت جنسى است و نه هر لذت و شهوت طبيعى که از نگاه به منظر هاى زيبا و دل انگيز حاصل مىشود ومنظور از ريبه، بيم گرفتارى به گناه است. 


مسئله ۴۷۳ـ مرز لذٌت حرام چيست؟ 


جواب: پايين ترين مرز لذت حرام، نخستين مرتبه احساس جنسى است.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 20:42 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

و اينک نمونه هايی از استفتائها و پاسخ های آيت الله العظمی سيستانی دام ظلّه العالي:

 

مسئله ۴۷٠ـ پدری به دوست فرزند خود می سپارد که رفتار او را زير نظر بگيرد و پس از مدتی از آن دوست راجع به نوع رفتار فرزندش سؤال می کند آيا آن دوست جايز است برخی خصوصيات پسرا را که دوست ندارد پدر از آنها آگاه شود برای پدر وی بازگو کند؟ 


جواب: جايز نيست مگر زمانی که آن خصوصيات، گناهی باشد که جلوگيری از آن واجب است و با کمتر از افشای راز ميسّر نباشد. 


مسئله ۴۷۱ـ مقصود از اين جمله که گويند: "نگاه اوّل برای تو و نگاه دوم به ضرر تو می باشد" چيست؟

و آيا نگاه نخست را می توان طول داد و در زن دقّت کرد طوری که هنوز نگاه اوّل باشد چنانکه برخی می پندارد؟

 

جواب: ظاهراً، مقصود از آن جمله فرق گذاشتن ميان دو نوع نگاه است به اين معنی که نگاه اوّل معمولاً اتفاقی و گذراست و هرگز به هدف لذّت جويی نيست بر خلاف نظر دوم که هدف دار و همراه نوعی شهوت است و بدين جهت مضرّ می باشد چنانکه امام صادق (عليه السلام) فرمود: نگاه پس از نگاه، در دل تخم شهوت افشانده و بيننده را به فتنه اندازد و به هر حال مقصود از نگاه اول، اوّل عددی نيست هر چند در شروع هدف دار بوده باشد چنانکه منظور از نگاه دوم نگاهی است که به هدف چشم چرانی و معصيت صورت بگيرد نه آنکه يک لحظه به دور از شهوت بنگرد.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 20:40 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

مسئله ۴۶۸ـ بنابر احتياط واجب، مرد نبايد ريش خود را بتراشد هم چنانکه جايز نيست موی چانه را نگاهدارد و بقيه موی صورت را بتراشد هم.

مسئله ۴۶۹ـ مرد اگر به قصد معالجه و امثال آن و يا به سبب ضرر و زيان و يا زحمت فوق العاده و يا استهزاء و مسخره مردم که غير قابل تحمّل است، ناچار شود ريش خود را بتراشد، چنان کاری جايز است.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 20:38 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

مسئله ۴۶۴ـ بازی با شطرنج حرام است اعم از آنکه با پول و برد و باخت باشد و يا بدون آن. و همچنين بازی مزبور به وسيله دستگاه کامپيوتر در صورتی که هر دو طرف بازي، دستگاه باشند حرام می باشد و بنابر احتياط واجب اگر يک طرف بازی شخص و طرف ديگر دستگاه کامپيوتر باشد باز چنان بازي، ترک شود. 


مسئله ۴۶۵ـ بازی با همه انواع آلات قمار، حرام است مانند ورق، اگر گرو در ميان بگذارند و بنابر احتياط واجب اگر چه گرو هم در ميان نباشد باز، ترک شود. 


مسئله ۴۶۶ـ بازی و مشاهده ورزش هايی مثل فوتبال، بسکتبال، واليبال، کايت، پينگ پونگ و جز آنها چه در ميدان های ورزش، باشگاهها و استاديوم ها و يا بر روی صفحه تلويزيون جايز است اعم از آن که پولی پرداخت شود و يا نه به شرط آن که چنان کاري، به عمل حرام نکشد مثل نگاه شهوت و هوس آلود و يا ترک نماز. 


مسئله ۴۶۷ـ تمرين کشتی و بوکس، بدون گرو و با پول اگر موجب ضرر و آسسيب جدّی بدنی نباشد جايز است.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 20:37 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

مسئله ۴۶۳ـ يک مرد جوان می تواند خواهر جوان و يا خاله، عمه و يا دختران کوچک را از روی مهر و محبّت و بدون شهوت ببوسد امّا توأم با شهوت، جايز نمی باشد.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 20:35 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

مسئله ۴۶٠ـ مرد می تواند برای جلوگيری از بارداری همسرش از کاندوم (کاپوت) استفاده کند امّا بنابر احتياط واجب، بايد رضايت او را به دست آورد.

 
مسئله ۴۶۱ـ هيچ مرد مسلمانی نمی تواند به استخرهای مختلط و يا ديگر اماکن فساد برود در صورتی که گناه به دنبال آن باشد بلکه بنابر احتياط واجب هر چند حرام هم به دنبال نداشته باشد از رفتن به آنگونه جاها خودداری کند. 


مسئله ۴۶۲ـ هيچ مرد مسلمانی نمی تواند با يک زن نامحرم دست بدهد مگر با مانعی مثل دستکش و غيره، و اگر دست ندادن، وی را به ضرر و زحمت غير قابل تحمّل بيندازد در اين صورت مصاحفه و دست دادن، فقط به اندازه ضروری جايز می شود

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 20:34 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

مسئله ۴۵۸ـ بنابر احتياط واجب، نگاه به عکس های قبيح و فيلم های باز اگر چه با لذّت جنسی و يا ريبه هم نباشد، حرام است. 


مسئله ۴۵۹ـ خانه های فساد، دستگاهی توليد کرده اند که ويژگی های دستگاه تناسلی زن را دارد و مرد می تواند آن را به هنگام خواب روی آلت تناسلی خود قرار دهد و با آن مأنوس شود بنابر احتياط واجب آن را استعمال نکند اگر چه قصد انزال هم نداشته باشد و در اين مسئله همسر داشتن و نداشتن فرق نمی کند.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 20:32 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

مسئله ۴۵۵ـ مرد به مرد و زن به زن نمی توانند از روی شهوت جنسی بنگرند.

 
مسئله ۴۵۶ـ لواط و هم جنس بازی حرام است چنانکه مساحقه که هم جنس بازی زنان است، حرام می باشد. 


مسئله ۴۵۷ـ استمنا، به هر وسيله باشد حرام است.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 20:30 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

مسئله ۴۵۴ـ نگاه کردن به زنان بی حجابی که اگر آنان منع شوند، اعتنا نمی نمايند، جايز است امّا نه به قصد لذّت جنسي. پس می توان به رو، دو دست، دو پا و هر عضوی از اندام را که معمولاً باز می گذارند، اگر چه باز هم باشد نمی توان نگريست. وانگهی نگاه نبايد از روی شهوت و ميل جنسی باشد و بيننده، بيم وقوع در گناه، نداشته باشد.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 20:26 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

مسائل جوانان

مسائل جوانان از کتاب (فقه برای غرب نشینان)

بسياری از جوانان مسلمان به قصد تحصيل، به برخی کشورهای اروپايی و آمريکايی وارد می شوند و به طور موقّت و يا دايم در آنجا می مانند. و چون هر جوان مسلمان خود را متعهد می داند خواه ناخواه با مشکلات و سؤالات خاصی رو به رو می شود و خواهان پاسخ مناسب است. و به همين سبب، من پاره ای احکام شرعی را برای آن جوانان متعهد که در کشورهای غربی زندگی می کنند، توضيح می دهم.

 

 
مسئله ۴۵۳ـ فقها به صراحت فرموده اند: به زنان نامحرم نمی توان به قصد ريبه و لذّت نگريست، و منظورشان از لذّت، نگاه شهوت آلود و مرادشان از ريبه، بيم وقوع در حرام است.

 

آیة اللّه سیستانی(حفظه اللّه)

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 16:45 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 

سؤال 1684 ـ استفتائات آیة اللّه مکارم شیرازی

اگر پدر و مادر از انجام کارهاى خوب مثل درس خواندن جلوگیرى کنند وظیفه فرزند چیست؟

 

جواب: اطاعت در این گونه موارد لازم نیست، ولى حتّى الامکان باید طورى رفتار کرد که رنجیده نشوند و لازم است که فواید کار خوب را براى ایشان توضیح داد تا مسأله براى آنها روشن شود و ممانعت نکنند

 

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 16:38 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سؤال 1680 ـ استفتائات آیة اللّه مکارم شیرازی

خشک کردن و یا کشتن حیوانات به جهت دکور و غیر آن چه حکمى دارد؟

 

جواب: اگر باعث اذیّت و آزار خاصّى نباشد اشکالى ندارد، ولى در مورد حیوانات موذى مسأله روشن تر است ولى اگر از حیوانات داراى خون جهنده باشد با توجّه به این که ذبح شرعى نمى شود، احتیاط آن است که با دست تر، بدن آنها لمس نشود.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 16:33 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سؤال 1675 ـاستفتائات آیة الّه مکارم شیرازی

آیا قطع رحم و یا صله رحم که در اسلام بر آن تأکید شده است معیار مشخّصى دارد و آیا محدوده آن از نظر نصوص و روایات بیان شده است و آیا اگر بنده با نتیجه خواهرم و یا برادرم و یا خاله ام و غیره قطع رحم کنم، قاطع رحم محسوب مى شوم؟

 

جواب: منظور، داشتن ارتباط و پیوند با آنها در حدّ متعارف و معمول است، البتّه هر قدر خویشاوندى نزدیکتر باشد رابطه باید بیشتر باشد.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 16:31 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سؤال 1671 ـاستفتائات آیة اللّه مکارم شیرازی

آیا رعایت حجاب و پوشانیدن بدن در اعمال عبادى غیر از نماز همانند تلاوت قرآن و دعا، فضیلتى براى زن محسوب مى شود؟

 

جواب: دلیلى بر وجوب یا استحباب آن نداریم ولى اگر مشکلى ایجاد نکند محترمانه تر محسوب مى شود

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 16:28 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سؤال 1648 ـ استفتائات آیة اللّه مکارم شیرازی

آیا دراز کردن پاها در حال تلاوت قرآن کریم، موجب بى حرمتى است؟

 

جواب: در صورتى که قصد بى احترامى نداشته باشد حرام نیست ولى در هر حال (در غیر صورت ضرورت) بهتر است این کار را ترک کند.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 16:26 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سؤال 1631 ـاستفتائات آیة اللّه مکارم شیرازی

اگر انسان اراده کند که پولى را به عنوان ردّ مظالم ازطرف پدر مرحومش بپردازد آیا معیار قیمت مظالم به هنگام پرداخت است یا قیمت آن به هنگام واقع شدن آن ظلم؟

 

جواب: اگر مظالم مثلى است ـ مثل گندم و جو و امثال آن باید ـ خود آن و در صورت توافق طرفین قیمتش را، مطابق روز پرداخت بدهد و اگر مثلى نیست مثل انواع حیوانات باید قیمت وقت تلف را حساب کند.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 16:23 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سؤال 1625 ـاستفتائات آیة اللّه مکارم شیرازی

چند سالى است بعضى از هیأتهاى مذهبى توسط بعضى از مداحان، نهم ربیع الاوّل را جشن مفصّلى مى گیرند و تا دیر وقت (شبها) جلسات جشن دارند و متأسفانه کمتر مسائل شرعى رعایت مى شود. با توجّه به این مقدّمه به سؤالات زیر پاسخ دهید:

الف) نظر شما راجع به این جلسات چیست؟ آیا شرکت کنیم؟

ب) آیا ائمّه اطهار(علیهم السلام) هم در این ایّام جشن مى گرفتند و شادى داشته اند؟

 

ج) آیا حدیث رفع قلم نسبت به این ایّام صحیح است و افراد آزادند هر کار خلافى را انجام دهند؟

د) با چه بیان و دلیلى مى توان اینها را قانع کرد؟ با چه مدارکى؟

جواب: در این جا نکاتى باید مورد توجّه قراد گیرد:

الف) تولّى دوستان اهل بیت عصمت(علیهم السلام) و تبرّى از دشمنان آنها، جزء ارکان مذهب ماست.

ب) نباید کارى کرد که شکاف در صفوف مسلمین بیفتد.

ج) نباید به نام مقدّس اهل بیت(علیهم السلام) مجالس مشتمل بر گناه تشکیل داد.

د) حدیث رفع قلم مخصوص به کودکان نابالغ و دیوانه ها و حالت خواب است و معاذ الله که ائمّه معصومین(علیهم السلام) اجازه ارتکاب گناه به افراد در این ایّام یا غیر این ایّام را داده باشند.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 16:20 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سؤال 1582 ـ استفتائات آیة اللّه مکارم شیرازی

چرا در بعضى از زیارتهایى که میان مردم معمول است به حضرت مهدى (عج) شریک القرآن گفته شده است؟

جواب: این تعبیر اشاره به حدیث معروف ثقلین است که در میان شیعه واهل سنّت متواتر است که پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: من از میان شما مى روم و دو چیز گرانمایه به یادگار مى گذارم که اگر دست به دامن آنها بزنید هرگز گمراه نخواهید شد کتاب خدا و عترتم.

جمعه 6 آبان 1390برچسب:, :: 15:21 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
سلام دوست عزیز,وقتی استحاضه قلیله باشیم وتمام شود ایا باید غسل کرد مثل زمانی که  پریود هستیم یا اینکه نیازی نیست .ممنون. مرجع آیة اللّه مکارم شیرازی
 
پاسخ:
 


سلام عزیزم.امیدوارم شاد وسلامت باسی .ممنون ازاینکه نام مرجعت را ذکر کردی.عزیزم,شما همانطوری که گفتی استحاضه ای وآنهم از نوع قلیله.میدانی که آقای مکارم؛ استحاضه متوسطه را قبول ندارد, پس اگرهم متوسطه شد ؛بنارا بر قلیله می گذاری .بله نمازها وروزه هایت قبول است.اما اگر خودت را وارسی کردی(که این وارسی وتشخیص نوع استحاضه ؛حتماً باید موقع دخول وقت نمازها باشد,) وقتی دروقت؛ خودت را وارسی کردی ودیدی قلیله هستی باید فقط وضو بگیری ؛ انهم برای هرنماز, اما اگر آلودگی به بیرون هم سرایت کرد بطوری که فرجت آلوده شد؛ قبلش تطهیر وبعد وضوء وسریعاً نمازت را بخوانی.اما اگر که نماز اول را خواندی وخودت را وارسی کردی ؛ دیدی خونی درباطن نیست( یعنی موقتاً یا بطور کل از خون پاک شدی) باهمان وضوی اولی میتونی نماز بخونی.واستحاضه قلیله غسل ندارد.درضمن عزیزم؛ کسی که روزه قضاء دارد نمی تونه روزه  مستحبی بگیره؛ اینو یادت باشه.

پنج شنبه 5 آبان 1390برچسب:, :: 22:6 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سلام عرض میکنم خانم وحیدیان ؛ میشه راجع به اوقات نماز کمی توضیح بدید؛ممنون میشم.درضمن میشه نمازهامونو در5 نوبت بخونیم؟همونطور که شنیدم اهل بیت عصمت وطهارت(علیهم السلام*) هم اینکاررو می کردند.

مرجع:آیة الله وحید خراسانی

سلام .ممنون از توجهتون..ما 3 وقت نماز داریم.1)وقت مخصوص:وآن وقتی است که مخصوص همان نماز است ونماز بعدی رانمی شود در این وقت خواندوقت مخصوص نماز ظهراز اول ظهر است تا وقتی که از ظهر به اندازه خواندن نماز ظهر بگذرد.  وقت مخصوص نماز عصرموقعی است که به اندازه خواندن نماز عصر به مغرب وقت مانده باشد  .وقت مشترک: نماز عصر و ظهر:بین وقت مخصوص نماز ظهر و وقت مخصوص نماز عصر.وقت مشترک نماز ظهر و عصر است.  وقت مخصوص نماز مغرب از اول مغرب است تا وقتی که از مغرب به اندازه خواندن سه رکعت بگذرد . وقت مخصوص نماز عشاء: برای شخص مختار موقعی است که به اندازه خواندن نماز عشا به نصف شب مانده باشد. بین وقت 

 

مخصوص نماز مغرب و وقت مخصوص نماز عشاء:  وقت مشترک نماز مغرب و عشا است
نماز صبح هم چون 1 نماز است وقت مخصوص ومشترک ندارد؛بلکه فقط وقت فضیلت دارد.
حالا نیمه شب شرعی از نظرآیة الله وحید:ازاول غروب تااذان صبح؛ را حساب کنید وتقسیم بر2 کنید؛ نیمه شب بدست می آید..


 

 

درضمن پیامبررحمت هم نمازشان را 5 نوبت در شبانه روز خواندند وهم 3 مرتبه(جمع کردند؛ بین 2 نماز را) چراکه بااین کارشان می خواستند بما بفهمانند که اگر برایتان کاری پیش آمد که نتونستید نمازها را جمع بخونید، متفرق هم میشود خوند.اما فرق بین ما واهل تسنن در همین جمع 

.خوندن نمازهاست؛ که علامت شیعیان جمع خوندن نمازهاست ؛ همان کاری که آیات عظام هم انجام می دهند. ..


 

 

 

2011/10/27
پنج شنبه 5 آبان 1390برچسب:, :: 15:20 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سلام خانوم وحيديان خسته نباشيد. اميدوارم حالتون خوب باشه.من چند تا
سوال داشتم ازتون.1-مي خواستم بدونم خيلي از كتابهاي مقاطع دانشگاهي چون
حذفيات داره توي اكثر مغازه ها فتوكپي اون كتابو ميفروشن(با قيمت پايين
تر)حالا ميخوام بدونم خريدن فتو كتاب  چه حكمي داره؟ خيلي از ناشرها و
نويسنده ها هم  مخالفت چاپ و تكثير اونو منع كردن اما خيلي ها اين فتوها
رو ميخرن .
سوال دوم اينكه ميگن نماز روي مهر سياه يا شكسته نميفته ايا اين درسته؟
خيلي ممنون .التماس دعا

سلامٌ علیکم.
حقّ الطبع؛ وحقّ التألیف،و...حقوق معتبری است که تجاوز به آن جائز نیست.
حقّ التألیف؛ یک حقّ عقلائی وشرعی است؛ وباید آن را رعایت کرد.شخصی که آنرا چاپ کرده؛کارحرامی انجام داده وشرعاً مدیون
وبدهکارمؤلّف است ؛ولی دلیلی براین که خرید وفروش جزوات حرام باشد؛نداریم
 
اما حکم مُهرشکسته:چنانچه اندازه آن به قدري باشد که صدق سجده کند نماز با آن صحیح است.و چنانچه چرک وسیاهی مُهرمانع نباشد  نماز باآن صحیح است.
 
 
     
 

 

اگر عضوى از اعضاى وضوئش نجس باشد و وضو گرفته و بعد شک نماید که قبل از وضو آن عضو را آب کشیده یا نه حکمش چیست؟ مرجع:آیة الله وحیدخراسانی

پاسخ:در فرض مذکور باید بنا بگذارد بر نجس بودن آن عضو و لذا واجب است براى اعمال عبادى خود آن عضو را آب کشیده و تطهیر نماید ، ولى وضوئى که گرفته در صورتى که در هنگام وضو علم به غفلت از طهارت اعضای وضو نداشته باشد، صحیح مى باشد.

دو شنبه 2 آبان 1390برچسب:, :: 16:52 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

کسى که یقین دارد حدث از او سر زده ولى شک دارد که طهارت ـ وضو یا غسل ـ گرفته یا نه، آیا باید طهارت بگیرد؟ مرجع:ایة الله وحیدخراسانی

پاسخ:در این فرض براى انجام نماز و اعمالى که مشروط به طهارت است باید طهارت بگیرد.

دو شنبه 2 آبان 1390برچسب:, :: 16:49 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 بنابر فرض اینکه سالم بوده و مضطرّ هم نمى باشیم اگر شخص دیگرى براى عمل وضو براى ما از پارچ آب بریزد آیا وضو صحیح است؟ مرجع:آیة الله وحید خراسانی

پاسخ:اگر به خود این آب ریختن شستن وضوئى قصد شود، باطل است، ولى اگر دیگرى آب را به دست انسان بریزد و شستشوئى وضوئى را خود شخص انجام دهد مانعى ندارد.

 شخصى از روى جهل یا فراموشى با آب نجس وضو گرفته آیا وضوى او صحیح است؟ آیة الله وحیدخراسانی

پاسخ:در صورتى که با آب نجس وضو گرفته باشد وضوى او باطل است و فرقى بین صورت علم وعمد و جهل و نسیان نیست.

    درباره وبلاگ

به وب سایت احکام شرعی خوش آمدید
    آخرین مطالب
    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 40
بازدید ماه : 120
بازدید کل : 44458
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


كد تغيير شكل موس