احکام شرعی
پاسخگویی به سوالات و مسائل شرعی
چهار شنبه 27 مهر 1390برچسب:, :: 1:6 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
سه شنبه 26 مهر 1390برچسب:, :: 18:33 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر


سلام . ببخشید می خواستم بدونم کسی که دانشجو در شهرستان و سه روز در هفته میره و برمیگرده  وضعیت نمازش چگونه است

 شاید یک شب هم بماند؛شهرستان مورد نظر گرمسار است و مرجع تقلید آقای خامنه ای می باشند.         

باتشکر فراوان

 

پاسخ  :   سلام دخترم. دراین فرض ؛نمازت شکسته است.

ممنون از ذکر نام مرجع تقلیدت.موفق باشی.

 

 

 

 

 

دو شنبه 25 مهر 1390برچسب:, :: 15:18 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

در تحقیقات انجام شده در سال 2010 در ونکوور کانادا مشخص شد طلا دارای خاصیت شبه القایی است که بر پوست و خون مردان اثر منفی دارد می تواند علاوه بر اثر منفی در کبد، موجب غلظت خون شده و به مرور زمان به امراض قلبی و سکته برای آقان منتهی می شود.

 

مضرات استفاده از طلا برای مردان


از نظر پزشکی طلا روی گلبولهای قرمز خون مردان اثرگذار است و سیستم ایمنی بدن آنها را دچار مشکل می کند.
وقتی طلا با پوست مردان تماس پیدا کند ، یونهای آن وارد بدن می شود چرا که در ساختار چربی پوست آقایان و خانوم تفاوتهایی است. مقدار چربی پوست آقایان کمتر است از این رو، طلا به راحتی می تواند به صورت یون از پوست مردان عبور کرده و در کبد آنها موجب اختلال شود.
 

نقره آرامش بخش است


مسئله تحریکات عصبی از دیگر عوارض است. دکتر احمد صبور اردوبادی در کتاب " بهداشت در اسلام" این مسئله را مورد اشاره قرار داده است و نتایج تحقیقات دانشمندان را منعکس کرده است. طلا می تواند روند فعالیت ارگانیسم مردان را تسریع کند و به تحریکات عصبی منتهی شود، برخلاف طلا نقره برای مردان ایجاد آرامش می کند.

 

تأثیر طلا بر عقیم شدن


استفاده طولانی از طلا روی تمام هورمونهای مردان به ویژه هورمونهایی که از ناحیه هیپوفیز در بدن پخش می شود تأثیر منفی می گذارد و در آن میان می توان به کاهش ترشح تستسترون و کمبود اسپرماتوزوئید، در نهایت کاهش قدرت جنسی و در نتیجه عقیم شدن آنها اشاره کرد.
با اشاره به تحقیقاتی که در سال 1970 انجام شده : در این تحقیقات مشخص شده است که شیرمادرانی که از طلا استفاده می کنند در سیستم جنسی نوزادان جمع می شود اما این امر برای نوزادان دختر صادق نیست. به طوری که 70 تا 105 نانوگرم طلا در یک میلی لیتر مایعی که اسپرم در آن وجود دارد به شدت تحرک و رشد اسپرم را دچار اختلال می کند.

از میان دیگر عوارضی که طلا برای مردان ایجاد می کند می توان به تحقیقاتی اشاره کرد که در سال 1990 در آمریکا انجام شده است. محققان با مطالعه روی افرادی که با طلا ارتباط دارند به این نتیجه رسیده اند که طلای موجود در بدن آنها باعث ایجاد اختلالات هورمونی شده و هورمونهای پرولاکتین و FSH بیشترین تأثیر منفی را از طلای موجود در بدن آنها گرفته و بیشترین تجمع طلا در دستگاه تناسلی مردان مشاهده شده است.
منبع:

جواد ملکوتی خواه:محقق وپژوهشگر؛و
مسئول گروه نانو فناوری سبز

حرام بودن استفاده از طلا برای مردان،

با وجوداتفاق نظر مراجع در حرام بودن استفاده از طلا برای مردان، استفاده از این فلز در بین آقایان رو به افزایش است، تأملی در مضرات استفاده از طلا برای مردان، گواهی برای اثبات علت حرام شمردن آن برای مردان در دین مبین اسلام است

.
استفتاء از دفترآیة اللّه مکارم شیرازی در استفاده طلا برای مردان، پاسخ چنین است: زینت به طلا براى مردان به هر رنگى که باشد (حتى طلاى سفید) جایز نیست و نماز خواندن با آن باطل است، ولى استفاده از پلاتین که فلز دیگرى است اشکالى ندارد.

***********************************
[براساس استفتاء از نمایندگی دفتر آیت الله وحید خراسانی نیز عنوان شد: در حالت عادی استفاده مردان از زینت طلا گناه محسوب می شود و در حال نمازخواندن اضافه برگناه موجب باطل شدن نماز هم خواهد شد. این درحالی است که میان طلای سفید و زرد تفاوتی نیست اما استفاده از پلاتین بلااشکال است
 
******************************************
دراستفتائی از نمایندگی دفتر آیت الله جعفر سبحانی نیز اعلام شد: حکم استفاده طلا برای مردان حرام است و میان طلای سفید و زرد نیز تفاوتی وجود ندارد، حتی اگر از نظر پزشکی راه حلی هم برای آن ایجاد شود این حکم شرعی به قوت خود باقی است.
**************************************************
[همچنین در استفتا از دفتر آیت الله نوری همدانی نیز تأکید شد: طلا چه سفید باشد، چه زرد استفاده از آن برای مردان حرام اعلام شده است اما استفاده از پلاتین بلامانع است.

حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی: عمرمان تمام شد اما قرآن را نشناخته‌ایم.
حضرت آیت الله شیخ حسین وحید خراسانی با بیان اینکه قرآن کریم تجلی رب برای خلق است گفت: ما عمرمان را تمام کرده ایم ولی قرآن را نشناخته ایم و آنچه برای ما قابل دستیابی است تنها رسیدن به شعاعی از این کتاب آسمانی است.
حضرت آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید در درس تفسیر خود که روزهای چهارشنبه با حضور گسترده طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار می شود با بیان اینکه قرآن ناشناخته است و ما آن را نشناخته ایم ابراز داشت: درک عمیق مطالب قرآن کریم برای ما میسر نیست، آن چه برای ما قابل دستیابی است تنها شعاعی از قرآن است نه همه آن.
وی تصریح کرد: ما عمرمان را تمام کرده ایم ولی قرآن را نشناخته ایم، این چنین مخلوقی تحمل این را داشت که بار این وحی را به دوش بکشد، اهل دقت و نظر باید روی این مطالب دقیق و لطائف و ظرائف قرآن دقت کرده و روی آن کار کنند.
حضرت آیت الله وحید خراسانی تصریح کرد: این مطالب عقل انسان را مبهوت می کند، تمام ملائک و فرشتگان آسمان ها مطیع امین هستند، مطاع تنها یک نفر است و آن حضرتِ جبرئیل (ع) است.


یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:, :: 19:46 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

خواب موندن برای نماز


با عرض سلام وخسته نباشيد خدمت شما.ايشاالله كه حالتون خوب باشه.دوباره با يه سوال ديگه مزاحمتون ميشم.چند وقتي ميشه نماز صبحهام قضا ميشه .هنوز نتونستم اين مشكلو حل كنم .باور كنيد بعدش خيلي متاسف ميشم ولي فايده اي نداره.فكر كردم شايد شبا دير ميخوابم ولي با زود خوابيدن هم حل نشد.ساعت كه زنگ ميزنه خيلي راحت ساعتو خاموش ميكنم وميخوابم. اصلا از اين وضع راضي نيستم. خواهش ميكنم راه حلي به من پيشنهاد دهيد
.
 
 
 
سلام عزیزم.نه شما اصلاً مزاحم نیستی.من در خدمت شمام وهر وقت مسئله ای داشتی اگر بتونم؛کمکت خواهم کرد.عزیزم؛بشر تادراین قالب تن هست نیازمند خیلی چیزها منجمله ؛ استراحت به موقع است؛چون کشش هر کسی بادیگری فرق می کنه.با یک یا دوشب تمرین؛ مشکل شما حل نمی شه.باید برنامه داشته باشی.همانطور که برای بقیه امورات زندگیت برنامه داری؛از قبیل ؛مهمانی رفتن؛استحمام،غذاخوردن و......عبادت هم نیاز به برنامه ریزی داره؛ واگر دغدغه داشته باشی برای عبادتت ؛محاله که دیگه صبح ها خواب بمونی .منتهی همانطور که عرض کردم؛ نیاز به برنامه ریزی است.وقتی برنامه زندگی مردم تغییر کرده وتاپاسی از شب بیدارند وجبران خوابشان را درروز می کنند،دیگر چه توقعی که بتوان سحرخیز بود واهل تهجّد.یک برنامه ریزی جدّی در زندگی ات داشته باش واگر دیگران هم ببینند دراین امورات جدی هستی ؛اونها خودشونو با شما هماهنگ می کنند ؛واگر مثلاً ساعت 10 شب مهمانی می اومدن منزل شما ؛می بینند شما نظم پیدا کردی اونها خودشونو باشما هماهنگ می کنند
پس اوّل نظم؛ نمی شه انسان تا دیروقت بیدار باشه؛اونوقت توقع داشته باشه تهجّد نیمه شب هم داشته باشه؛بدن ما یک مقدار کشش دارد؛ومی تونه بی خوابی رو تحمّل کنه ؛ ووقتی که به خواب رفتیم برای تأمین انرژی مجدّد باید استراحت کافی داشته باشیم..پس توقّع بیجاییه که بگیم ؛کم می خوابیم وبعد برای نماز حال هم داریم!!!نه نمی شه.

بعداز برقراری نظم در خوابیدن واستراحت بدن؛می تونی ازآیه شریفه قرآن ،اخرین آیه درسوره کهف کمک بگیری .یعنی شب وقتی می خوابی این آیه مبارکه رو تلاوت کنی وهر ساعتی که خواستی بیدار شوی قید کنی .این آیه برای بیداری سحرگاهان وعبادت است.
بعدازآن خواندن ایة الکرسی است که درهنگام خواب خونده بشه برای بیدار شدن.
مطمئن باش اگر این امورات رو مراعات کنی بزودی بمن خبر خواهی داد که دیگه برای نماز صبح نه تنها خواب نمی مونم ،که اول وقت هم نماز می خونم.همیشه پایدار باشی.وموفّق.
.

یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:, :: 18:23 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

عطرزدن خانمها

سؤال ـ معمول است خانمها هنگام رفتن به مجالس عروسى و جشن، علاوه بر زینتهاى نامرئى، خود را معطّر مى کنند، با توجّه به این که نفس خوشبو و معطّر بودن خود نوعى از زینت و آرایش حساب مى شود و معمولا بوى آن را مرد نامحرم در بین راه احساس مى کند، آیا اشکال دارد؟


جواب: اشکال دارد و در خبر است که تا به منزل برگردد مورد لعن ملائکه است.

استفتائات]مکارم شیرازی,ج:1,س:1678

آیة اللّه سیستانی:

چناچه بقصد کشاندن ديگران به حرام نباشد مانعي ندارد.

-----------------------------

یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:, :: 18:21 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

Rainbow ازدواج بااهل تسنن

سلام خانم وحیدیان عزیز
ایا یک آقای سنی می تواند با یک خانم شیعه ازدواج کند؟عکسش چطور ؟
ممنون



سلام عزیزم؛حالت خوبه؟انشاء اللّه که خوب وخوش باشی.
ازدواج زنان ودختران شیعه؛باجوانان ومردان اهل سنّت؛چنانچه خوف انحراف نباشد؛مانعی ندارد؛ولی در صورتی که احتمال انحراف عقیدتی باشدجایز نیست.(استفتائات آقای

مکارم شیرازی,*سؤال:299



واما ازدواج مردان شیعه بادختران وزنان اهل سنّت اشکالی ندارد(استفتائات, س:293)همواره شاد باشی

حال علت اینکه چرابرای مسئله اول فرمودند اگر خوف انحراف باشد جایز نیست:چون زنان معمولاً تابع شوهر می شوند ؛ اما ازدواج مردان شیعه بدون اشکال است ؛چون مردان تسلط برزنان دارند،لذا باازدواج باآنان امکان روآوردن آن زنان به مذهب شیعه بیشتراست،تازنانی که بامردان اهل تسنن ازدواج می کنندوممکن است آنان را به فرقه تسنن بکشانند.


یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:, :: 18:3 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

نظر 5 مرجع: چادر مشکی مکروه نیست

نظرات مراجع عظام تقلید: چادر مشکی مکروه نیست

مؤلف مجموعه پنج جلدی "مسائل جدید از دیدگاه مراجع عظام تقلید" در صفحه 35 جلد اول این کتاب نظر فقهی مراجع عظام تقلید را در این رابطه جویا شده است.

متن سوال از مراجع عالیقدر چنین است: عده ای همراه با تبلیغات فرهنگی دشمن در روزنامه ها و سخنرانیهایشان می‌گویند چادر مشکی برای بانوان مکروه است و باید پوشش جدید مانند مانتو و کت و دامن با رنگهای متنوع جایگزین چادر مشکی شود آیا چنین حرف و اقدامی صحیح است یا خیر؟

حضرت آیت الله خامنه ای

این صحبت صحیح نیست و بهترین نوع حجاب پوشش و چادر است و چادر سیاه هم بی اشکال است و کراهت ندارد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

نظر مذکور صحیح نیست و مفاسد بسیار دارد. متأسفانه در این زمان عده ای اصرار بر آشکار شدن مفاتن زن و خروج او از عفاف که حافظ شخصیت و ارزش و متانت اوست دارند مع الاسف می خواهند این امر را اسلامی جلوه دهند در حالیکه اسلامی نیست.

مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی

چادر مشکی بهترین نوع حجاب است و پوشیدن لباسهایی که جلب توجه کند حرام است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

با توجه به اینکه در حال حاضر رنگ مشکی برای حفظ پوشش زنان بهتر است کراهت آن ثابت نیست.

مرحوم حضرت آیت الله بهجت

زن با چادر بهتر می تواند بدن و زینت را بپوشاند و چادر سیاه مثل عبای سیاه کراهت ندارد.

.
-پایان-

استفتاء از رهبری درمورد استخاره پیامکی

نماینده رهبر معظم انقلاب در پاسخگویی به سوالات شرعی ضمن رد اعتبار استخاره های تلفنی و پیامکی ، اعلام داشت: استخاره هایی که به صورت پیامکی و نوارضبط شده می باشد ، فاقد اعتبار هستند.

به گزارش مشرق به نقل از عصر امروز، استخاره به معنای طلب خیر کردن و یکی از رسومی است که برخی مسلمانان به هنگام مردد بودن بین دو چیز، دو راه از آن استفاه می کند. استخاره با قرآن و استخاره با تسبیح از رایج ترین روش های گرفتن استخاره است. کیفیت استخاره در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی و دیگر منابع دینی آمده است.

صاحب کتاب جواهرالکلام دو معنا برای استخاره ذکر کرده است؛ ۱- انسان از خدا بخواهد تا خیر و برکت را در عملی قرار دهد که تصمیم بر انجام آن گرفته است.۲-انسان از خدا بخواهد تا او را در انتخابش موفق بدارد یعنی توفیق شناخت حق را به او مرحمت فرماید و یا مسیر حق را در زبان و بیان طرف مشاوره اش قرار داده تا به او القا گردد.

امروزه با رشد و پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از منابع دینی در قالب برنامه های دیجیتالی و کاربردی برای استفاده از کامپیوتر و گوشی تلفن های همراه طراحی شده است اما در این میان برخی از سودجویان درصدد آن هستند که به هر نحوی از این پیشرفت به نفع خودشان بهره ببرند.

استخاره پیامکی و استخاره با شماره های گویا نمونه ای از این سودجویی هاست که افراد سعی کردند با این نحو برای خود کسب درآمد کنند.

قسمت زیر متن یکی از پیامک های تبلیغاتی این شرکت هاست؛ « استخاره تلفنی تماس با تلفن ثابت / هزینه هر تماس ۳۰۰ تومان»

به نظر می رسد این استخاره ها به دلیل این که از بین استخاره های از پیش تعیین شده (ضبط شده)، انتخاب می شوند مورد دار هستند.

خبرنگار عصر امروز از دفتر پاسخگویی به سوالات شرعی مقام معظم رهبری، اعتبار این استخاره ها را جویا شد که نماینده رهبر معظم انقلاب در پاسخگویی به سوالات شرعی ضمن رد اعتبار چنین استخاره هایی ، اعلام داشت: استخاره هایی که به صورت پیامکی و نوارضبط شده می باشد ، فاقد اعتبار هستند.

در پایان به نظر می رسد شرکت مخابرات و یا سازمان های دیگری که این سامانه را در اختیار شرکت ها قرار می دهد باید نظارت بیشتری از محتوای تبلیغاتی این سامانه ها داشته باشند تا کالا یا خدماتی را که مرد اشکال هستند را تبلیغ نکنند.
-پایان-

نظر مراجع تقلید درباره کف‌بینی و فال‌بینی

آینده بینی، کف بینی، فال بینی این روزها شغل دائمی برخی افراد شده؛ حال چه به صورت اینترنتی، تلفنی و یا حضوری...

به گزارش برنا،کافی است سری به بازار کتاب فروشی ها بزنید و به دنبال کتاب های طالع بینی، فال، کف بینی، آینده‌نگری باشید و یا در اینترنت در 6330000 صفحه ای که مرتبط با "فال" است، گشتی بزنید.

در هر سایت سرگرمی و تفریح که این روزها جای خود را در فضای اینترنتی باز کرده اند-پایگاه‌هایی که گاهی به پایگاه های علمی – اجتماعی معروفند- همیشه لینکی به فال های عجیب و غریب هم هست.

فال ازدواج، قهوه، روزانه، ماهانه، چوب، اعداد، خرید هدیه، مد، عاشقی، عطسه، دوستی، شغل، شمع، قرآن، اعداد، گلبرگ، گل، فصل، پرندگان، بازی، میوه، درخت، چای و...

آرزوی خبر از آینده، آرزوی قدمی فراتر بودن از زمان و مکان، از زندگی انسان ها جدا نمی‌شود. این روزها برخی افراد گاهی آنچنان درگیر این فال ها می شوند که توکل و تلاش از یادشان می رود؛ یادشان می رود که" (وَ مَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ) و هر کس بر خدا توکل کند، کفایت امرش را مى کند.(1)؛ به سراغ مخلوق می روند و به دانش سطحی و اندک آن، ریسمان آرزو گره می زنند.

اما به راستی این فال ها و طالع بینی ها تا چه حد در زندگی آدم ها تأثیر دارد و پرداختن به آنها تا چه حد در زندگی آدم ها اثر می گذارد؟

در همین رابطه حکم فقهی این مساله را خبرنگار خبرگزاری برنا از مراجع عظام تقلید سؤال کرده که می توانید سوال و جواب را در ادامه بخوانید
.

آینده نگری، فال گیری، خبردادن از آینده، اعتقاد به مهره مار چه حکمی دارد؟ آیا پول دادن برای آن جایز است؟

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای: ج1-3) اخبار به کذب جایز نیست و پول در مقابل آن صورت شرعى ندارد. ج4) شرعاً ثابت نیست.

آیت الله مكارم شیرازی: دعانویسی و فال گیری حرفه ای جایز نیست و رجوع به آنها حرام است و پول گرفتن در برابر این کارها جایز نیست.

آیت الله سیستانی: شرعا اعتبار ندارد و اگر منفعت عقلایی داشته باشد، پول دادن اشکال ندارد.

آیت الله وحید خراسانی: کهانت حرام بوده و کسب درآمد از این راه حرام است. کهانت عبارت است از خبر دادن از امور غیبیه به نحوه ای که دیگران گمان می کنند که بعضی از اجنه به این شخص خبرها را می دهند.

همچنین یكی از مجتهدین و استادان حوزه علمیه این چنین پاسخ داده اند:
آیت الله علوی گرگانی: اینگونه امور دارای مستند شرعی نیست و بعضا جزء خرافات است و پول دادن در این راه کار پسندیده ای نیست.
منبع: تابناک
-پایان-

 

 امر پاسخگویی به سوالات شرعی؛ بخصوص مسائل اختصاصی  ویژه بانوان توسط یکی از  خواهران طلبه  مشهد مقدس انجام می شود.

*********************************

در ضمن مراجعه کنندگان محترم اگر سوالی داشتید حتما نام مرجعتون رو ذکر کنید.

و همچنین خواهران مکرمه می توانند درخواست کنند که سوال و پاسخ سوالشان در وب سایت قرار نگیرد که در غیر این صورت سوالات و پاسخ؛  در بخش پاسخ های داده شده به سوالات شرعی و فقهی قابل مشاهده خواهد بود.

*******************************

 

برای نوشتن نامه الکترونیکی وپرسیدن مسائل شرعی خود «جی میل » درج می گردد:

پست الکترونیکی(جی میل) سرکار خانم وحیدیان                                    t.vahidian@gmail.com  

در ضمن برای تماس تلفنی صرفا پاسخ دهی نه بطور  - اس ام اس  - شماره:                             09360549572

09302080931

آماده پاسخگویی می باشند.

سعی بفرمایید هنگام نماز بوقت شرعی مشهد تماس نگیرید.ممنون

    درباره وبلاگ

به وب سایت احکام شرعی خوش آمدید
    آخرین مطالب
    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 27
بازدید ماه : 68
بازدید کل : 44340
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


كد تغيير شكل موس